Într-un an în care numărul total al mașinilor nou-înmatriculate a crescut cu puțin peste 8%, avansul pe sectorul electric și full hybrid a avut o creștere de peste 176% în primele zece luni ale anului față de aceeași perioadă din 2021. Comparativ, numărul mașinilor pe benzină nou-înmatriculate a crescut cu puțin peste 5%.
Achizițiile de mașini noi sunt unul dintre cele mai fidele barometre pentru economia națională, înregistrând fluctuații semnificative în ultimii doi ani, după izbucnirea pandemiei. O tendință categorică observată însă în ultima perioadă este o creștere semnificativă a cotei de piață a autovehiculelor electrice.
Numărul autoturismelor pe benzină înmatriculate în perioada ianuarie-octombrie 2022 a avut o creștere de 5,3% comparativ cu primele zece luni ale anului trecut, conform celor mai recente date publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). În același interval, numărul autoturismelor pe motorină nou-înmatriculate în România a scăzut cu un sfert față de 2021. Sectorul electric însă a înregistrat un avans spectaculos.
Autoturismele electrice 100% și plug-in înmatriculate anul acesta au fost cu 142% mai multe, în timp ce mașinile full hybrid (care permit folosirea motorului pe benzină alternativ cu cel pur electric) au avut o creștere de 34,4%.
Cu alte cuvinte, dintre cele 104.712 de autoturisme nou-înmatriculate în lunile ianuarie-octombrie, 21.817 au fost electrice și full hybrid, ajungând la o cotă de piață de 20,8%. Ponderea celor pe benzină a fost de 65,1%, adică 68.158 de autoturisme, în timp ce cota celor pe motorină a scăzut la 14,1%, cu 14.737 de unități noi.
În total, piața a avansat anul acesta cu 8,3% față de aceeași perioadă don 2021, când numărul mașinilor nou-înmatriculate a fost de 96.728.
Explozia verde din 2021
Pentru că vorbim de o piață încă nouă în România, tendința de creștere este firească, însă avansul din 2022 este și mai spectaculos dacă îl privim în contextul statisticilor din anii anteriori, compilate de Lektri.co, un furnizor de soluții de încărcare pentru autovehicule electrice .
În 2011, anul în care autoturismele electrice au pătruns pe piața românească, au fost înmatriculate șapte astfel de mașini. Apoi, până în 2018, au fost înmatriculate în total alte 454 de mașini electrice. Din 2018, numărul mașinilor „verzi” a crescut exponențial pe străzile din România. În acel an, au fost înmatriculate 710 de autoturisme electrice noi, urmat de un 2019 și 2020 record pentru vremea lor, cu 1.747, respectiv 3.134 de unități.
De-abia după acest punct putem vorbi despre o „explozie verde” pe piața auto românească. În 2021, numărul mașinilor electrice și full hybrid înmatriculate a fost de 18.602. Iar 2022 a depășit deja, din primele zece luni, acest nivel.
La nivel european, numărul total al mașinilor electrice nou-înregistrate a crescut cu aproape 700.000 în 2021, ajungând de la puțin peste un milion la începutul anului la peste 1,7 milioane în decembrie 2021. Cota totală de piață a ajuns la 3,1%, arată datele Agenției Europene de Mediu.
Beneficiile fiscale de care beneficiază proprietarii de mașini electrice
Avansul se datorează și pachetului de stimulente fiscale adoptat de România pentru a impulsiona „înverzirea” parcului auto.
În prezent, proprietarii de mașini electrice 100% sunt scutiți complet de impozitul anual pentru acestea, în timp ce posesorii de autoturisme full hybrid plătesc doar 50% din valoarea impozitului calculat pentru o mașină pe benzină. Apoi, multe municipalități din România, în frunte cu Bucureștiul, oferă parcare gratuită pentru mașinile electrice și hybrid.
Însă unul dintre principalele beneficii este subvenția suportată de stat la achiziționarea unei mașini electrice, care poate ajunge până la 10.000 de euro, în funcție de modelul mașinii și specificațiile acestuia. Aceasta poate fi cumulată și cu alte subvenții, precum voucherele acordate prin programul Rabla (în prezent în valoare de aproximativ 1.300 de euro). Valoarea totală a subvențiilor luate de cumpărător trebuie să fie de cel mult 50% din prețul mașinii.
Totodată, posibiliatea de a alimenta mașina electrică în stații de încărcare gratuită este un avantaj pentru cei care vor să renunțe la autoturismele pe benzină. Rețeaua de încărcare a mașinilor electrice din România numără, în prezent, aproximativ o mie de puncte de încărcare, conform hărții pusă la dispoziție de aplicația PlugShare.
Numărul acestora trebuie însă suplimentat în următorii ani, iar acest obiectiv a fost cuprins inclusiv în Planul Național de Redresare și Reziliență. În următorii cinci ani, România și-a propus să ajungă la un număr total de 18.000 de puncte de încărcare electrice. 15.000 dintre acestea vor fi amenajate cu fonduri din PNRR și procentul de cofinanțare național, a declarat vara trecută Tanczos Barna, ministrul Mediului.