În contextul creșterii preocupărilor pentru implementarea tehnologiilor mai prietenoase cu mediul, transportul în comun reprezintă un element cheie în această tranziție, iar tramvaiele își consolidează tot mai mult poziția drept o alternativă eficientă. Pagina de Sustenabilitate a vorbit cu Aytunç Günay, Președinte al Consiliului de Administrație al Bozankaya, despre eficiența energetică a tramvaielor, care sunt avantajele lor comparativ cu alte forme de transport public și cum contribuie acestea la reducerea emisiilor de carbon în orașe.
Cum ați defini activitatea Bozankaya atât în România, cât și la nivel european, în acest an?
Poziția noastră de jucător important în domeniu s-a consolidat tot mai mult cu fiecare proiect în care ne-am implicat, astfel că ne propunem să continuăm să răspundem la nevoile pieței prin produse inovatoare.
Operațiunile noastre pe piața din România au început în 2019, iar de atunci am produs tramvaie de ultimă generație atât pentru Timișoara, cât și pentru Iași. Tramvaiul pe baterii pentru Timișoara, ce asigură o autonomie de 70 de km fără catenară, a câștigat Premiul pentru Inovație din partea Clusterului European al Sistemelor Feroviare. În cadrul primului contract, am livrat primul tramvai în 2021, iar de atunci am livrat 23 de tramvaie. Prin extinderea contractului în 2024, numărul acestora a crescut la 40, iar livrările de vehicule continuă.
În Iași, am livrat cele 16 vehicule stabilite în cadrul colaborării începute tot în 2019. Odată cu noul contract semnat anul acesta, am convenit să livrăm încă 18 tramvaie. Astfel, numărul tramvaielor care vor deservi orașul Iași va crește la 34.
După succesul înregistrat prin aceste două proiecte cu tramvaie în România, ne-am bucurat să începem în 2024 o nouă colaborare pentru a livra tramvaie și în Timișoara. Proiectele noastre pentru sistemul feroviar au fost extinse pentru a include și vehicule cu anvelope de cauciuc. Astfel, am semnat un contract pentru 33 de troleibuze, în cadrul căruia vom livra 25 de troleibuze articulate de 18 metri și 8 troleibuze de 12 metri alimentate cu baterii.
Pe lângă proiectele din România, anul acesta am semnat două contracte noi în Italia și Serbia. Vom produce 20 de tramvaie de ultimă generație pentru orașul Napoli, din Italia. Aceste tramvaie, care vor avea 30 de metri lungime, 2,4 metri lățime și o capacitate de 222 de pasageri, vor fi produse utilizând cele mai moderne tehnologii din clasa lor și vor fi printre cele mai ușoare vehicule. În capitala Serbiei, Belgrad, vom desfășura un proiect pentru 25 de tramvaie. De asemenea, ne pregătim să ne dezvoltăm operațiunile și în Turcia, prin sistemele feroviare dezvoltate pentru Samsun și Istanbul.
Considerăm că avem un impact semnificativ în reducerea amprentei de carbon atât în țara noastră, cât și în toate țările în care operăm, prin intermediul sistemelor feroviare și vehiculelor electrice pe roți de cauciuc pe care le producem. Astfel, îmbunătățim eficiența sistemelor de transport public din orașe, printr-un consum redus de energie și o capacitate mare de transport. În timp ce contribuim direct la dezvoltarea unui transport urban sustenabil, ne propunem să fim pionieri în tranziția spre transportul public verde.
Uniunea Europeană își propune să atingă neutralitatea climatică în 2050, iar transportul în comun reprezintă un element cheie în acest proces. Cum contribuie compania la implementarea tehnologiilor prietenoase cu mediul?
Pentru a atinge obiectivul de neutralitate climatică al Uniunii Europene pentru anul 2050, este necesară o transformare în sectoarele transportului și energiei. Fiind o companie al cărei întreg portofoliu constă în vehicule electrice pentru transportul public, oferim soluții de transport prietenoase cu mediul. Introducând în gama noastră de produse atât autobuze electrice, cât și troleibuze, tramvaie și metrouri, nu doar că reducem amprenta de carbon a transportului urban, dar și minimizăm dependența față de combustibilii fosili.
În acest demers, punem accent crescut pe studiile de cercetare și dezvoltare, precum și pe investiții în eficiența energetică și tehnologii de energie regenerabilă. Modernizarea transportului public și tranziția către tehnologii prietenoase cu mediul sunt deosebit de importante pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene. Prin munca noastră în acest domeniu, contribuim la atingerea obiectivelor naționale și internaționale.
Care sunt avantajele tramvaielor comparativ cu alte forme de transport public și cum contribuie acestea la reducerea emisiilor de carbon în orașe?
Principalul avantaj al tramvaielor, spre deosebire de vehiculele de transport public alimentate cu combustibil fosil, este reprezentat de contribuția lor asupra reducerii emisiilor de carbon. În plus, eficiența lor energetică, capacitatea de a transporta o un număr ridicat de pasageri, precum și siguranța, reprezintă alte caracteristici cheie. Aceste vehicule care se deplasează pe șine speciale, joacă un rol semnificativ în reducerea aglomerației în trafic. Programele de transport ale tramvaielor nu sunt afectate de condițiile din trafic, reprezentând astfel un sistem de transport previzibil și punctual. Vehiculele sustenabile oferă, de asemenea, confort sporit pasagerilor datorită funcționării silențioase și a podelelor joase.
Cum evaluați starea infrastructurii locale la acest moment?
Deși infrastructura locală din România, cu istoricul său îndelungat, poate reprezenta o oportunitate importantă, aceasta vine la pachet cu o serie de probleme structurale. De exemplu, există probleme legate de uzura și deplasarea șinelor din cauza utilizări îndelungate în condiții dificile, și probleme electrice din cauza multitudinilor intersecțiilor în sistemul catenar. Cu toate acestea, inginerii Bozankaya și echipele de mentenanță sunt capabile să creeze soluții pentru aceste probleme, prin comunicare și colaborare constructivă cu unitățile locale de mentenanță și cu autoritățile municipale.
Care este situația României, în comparație cu alte țări în care Bozankaya activează, privind transportul sustenabil?
România a făcut progrese semnificative în direcția transportului sustenabil, în special în contextul eforturilor la nivel european. Țara își îmbunătățește activ infrastructura pentru a susține tranziția către soluțiile de transport mai sustenabile. Mai mult, angajamentul României față de transportul verde se reflectă și în investițiile substanțiale în sectorul vehiculelor electrice și hibride, cu creșteri notabile în producție în perioada 2017-2022. Această tranziție nu doar că susține reducerea emisiilor de carbon, dar se și aliniază cu obiectivele de mediu ale țării.
Care sunt planurile companiei pentru piața locală pe termen mediu și lung?
Odată cu semnarea contractului cu Primăria Timișoarei pentru livrarea a 33 de troleibuze, Bozankaya și-a extins gama de produse, de la tramvaie la vehicule electrice de transport public pe roți de cauciuc. Fiind un jucător important în piața vehiculelor electrice de transport public din România încă din 2019, Bozankaya țintește să devină unul dintre principalii producători de material rulant și vehicule electrice pe roți de cauciuc de pe piață.
Scopul nostru nu este doar să furnizăm vehicule operatorilor, ci și să contribuim la atingerea obiectivul de zero emisii, sustenabilitate, eficiență și economie. Mobilitatea electrică va fi unicul mijloc de transport viabil în viitor, astfel că Bozankaya și-a concentrat întreaga producție pe fabricarea vehiculelor cu propulsie electrică în ultimii 10 ani în centrul său de producție din Ankara, Turcia.
Pe termen lung, în condiții favorabile, Bozankaya ar putea stabili o fabrică de producție în România pentru a fabrica local vehiculele sale electrice, contribuind astfel la economia țării și la crearea de locuri de muncă.
România a fost una dintre primele piețe pe care Bozankaya a intrat prin exportul de material rulant către Uniunea Europeană, având astfel un loc special în portofoliul companiei noastre. Prin relațiile bune cu clienții locali, am ajuns să cunoaștem mai bine această țară în timp. Astfel, pe termen mediu și lung, Bozankaya dorește să devină un actor important în sectorul transportului public din România.
Sursa foto: Bozankaya