Problema bicicletelor electrice este că producția bateriilor consumă o mulțime de resurse naturale, cum ar fi litiul sau elementele de pământuri rare, care necesită proceduri miniere extinse și adesea cu impact asupra mediului. Dar cu toate acestea, antreprenorul francez Adrien Lelièvre a conceput o soluție de pionierat durabilă, transmite Euronews Green.
Creată de Adrien Lelièvre, bicicleta electrică Pi-Pop folosește un supercapacitor pentru a stoca energie în loc să se bazeze pe baterii. Inventatorul, care are o pregătire în domeniul electronicii, a proiectat și brevetat o bicicletă electrică numită Pi-Pop, una care nu folosește baterii cu litiu, ci supercondensatori.
„Sistemul se încarcă atunci când plimbarea este ușoară, iar atunci când bicicleta frânează – datorită frânării motorului – energia este redată atunci când este nevoie”, a declarat pentru Euronews Next Lelièvre, directorul STEE, compania care a creat această bicicletă.
Pentru a simplifica, un supercapacitor funcționează prin stocarea energiei în mod electrostatic, sau prin intermediul unei sarcini care se deplasează lent. În schimb, o baterie cu litiu stochează energia sub forma unei reacții chimice. Cu alte cuvinte, un supercapacitor poate stoca și elibera energie foarte rapid, atunci când este necesar. În cazul bicicletei sale, aceasta înseamnă stocarea energiei atunci când persoana pedalează sau frânează și utilizarea acesteia pentru a asista acțiuni mai dificile, cum ar fi repornirea sau mersul în pantă.
Lelievre estimează că asistența oferită bicicletei de către supercondensatorii acesteia este suficientă pentru a face față unei creșteri de 50 de metri în altitudine, dacă este încărcată în prealabil pe un teren plat, ceea ce o face potrivită pentru aproximativ 80% din orașele europene.
Conceptul de supercapacitor nu este o inovație nouă în sine; primele au fost fabricate la sfârșitul anilor 1970. În prezent, acestea sunt utilizate în sistemele fotovoltaice (cum ar fi panourile solare), în aparatele foto digitale și în unele vehicule hibride sau electrice pentru a le îmbunătăți performanța.
În producția bicicletei nu sunt folosite materiale din pământuri rare, deoarece supercapacitorii sunt fabricați din carbon, polimer conductor, folii de aluminiu și celuloză – materiale pentru care există deja procese de reciclare.
De asemenea, nu este nevoie să așteptați ca bicicleta să se încarce, un alt avantaj în comparație cu bicicletele electronice clasice. Compania mai susține că durata de viață a supercapacitorului variază între 10 și 15 ani, față de cinci sau șase ani pentru o baterie cu litiu.
În prezent, Pi-Pop produce 100 de biciclete pe lună. În viitor, compania își propune să producă o mie de biciclete lunar până în 2024.
Lelièvre are, de asemenea, ambiții europene.
„În 2025, vrem să vizăm piața europeană, discutăm în prezent despre o potențială strângere de fonduri”, a spus el.