Stimulentele guvernamentale americane pentru investițiile în tehnologii emergente, cum ar fi hidrogenul verde, vor avea un impact „sănătos”, chiar dacă riscă să distorsioneze comerțul cu mașini electrice între Europa și SUA, a declarat Bill Gates, citat de Bloomberg.
În cadrul unui interviu podcast cu Nicolai Tangen, șeful fondului suveran de investiții al Norvegiei în valoare de 1.300 de miliarde de dolari, Gates a lăudat politicile guvernamentale pentru promovarea tranziției ecologice.
„În prezent, nu există, în esență, nicio piață pentru hidrogenul verde”, a declarat cofondatorul Microsoft. Ideea că, pentru următorul deceniu, „guvernele europene vor finanța unele proiecte în Europa, iar SUA vor finanța unele – cred că este sănătoasă. Se va crea o piață”, a spus el. „Pentru următorii zece ani, faptul că există acest lucru este grozav pentru întreaga lume”.
Deși tehnologii precum energia solară și eoliană oferă acum energie mai ieftină decât alternativele pe bază de combustibili fosili, acestea nu sunt disponibile în mod constant. Pentru a asigura o tranziție ecologică de succes, acestea trebuie să fie combinate cu tehnologii precum hidrogenul verde, captarea și stocarea carbonului și sistemele de baterii industriale, care se află încă la început.
Se așteaptă ca cele 374 de miliarde de dolari oferite de legea americană de reducere a inflației (IRA) pentru a sprijini tehnologiile legate de climă și energie să stimuleze inovația în proiecte de reducere a emisiilor.
Hidrogenul ecologic este „încă de patru ori mai scump decât ar trebui să fie”, a declarat Gates, adăugând că creditele fiscale din IRA vor „stimula activități masive” și vor reduce „prima ecologică” – diferența de preț dintre un produs existent și omologul său viitor neutru din punct de vedere climatic.
„Dacă inovăm pentru ca această primă ecologică să fie foarte mică, în mod ideal zero sau chiar negativă, atunci adoptarea la nivel global, nu doar în țările bogate, ci și în țările cu venituri medii, se va produce destul de natural”, a spus Gates.
Cu toate acestea, Gates și-a exprimat dezamăgirea că IRA „distorsionează într-o oarecare măsură” comerțul cu vehicule electrice și componente între Europa și SUA.
„Ar trebui să avem comerț liber în tot ceea ce are legătură cu automobilele”, a spus Gates. „Această concurență este bună pentru ambele regiuni și sper că acest lucru poate fi rafinat astfel încât să nu distorsioneze nimic în ceea ce privește piața mașinilor electrice.”