Banca Mondială a finanțat anul trecut combustibili fosili din întreaga lume cu miliarde de dolari, în pofida promisiunilor repetate de a se reorienta către trecerea la o economie cu emisii reduse de dioxid de carbon, potrivit unui studiu, preluat de The Guardian.
Banii au trecut printr-o formă specială de finanțare cunoscută sub numele de finanțare comercială, care este folosită pentru a facilita tranzacțiile globale.
Urgewald, un grup de campanie care urmărește finanțarea globală a combustibililor fosili, a constatat că Banca Mondială a furnizat aproximativ 3,7 miliarde de dolari în finanțare comercială în 2022, care ar fi putut ajunge să finanțeze exploatările de petrol și gaze.
Heike Mainhardt, autoarea cercetării, a solicitat o reformă a Băncii Mondiale și a brațului său financiar privat, Corporația Financiară Internațională (IFC), pentru a face astfel de tranzacții mai transparente și pentru a exclude finanțarea pentru combustibili fosili din împrumuturile sale. „Nu pot spune că sunt aliniate la Acordul de la Paris, deoarece nu există suficientă transparență pentru a putea spune acest lucru”, a spus ea.
Companiile de combustibili fosili ar profita de acest lucru, a adăugat ea. „Ele pot vedea că pot accesa banii publici în acest fel, fără a atrage atenția asupra lor, și sunt foarte inteligente, așa că vor face acest lucru”, a declarat ea pentru The Guardian.
Finanțarea comerțului este o formă de finanțare mai opacă decât finanțarea standard a proiectelor. În timp ce finanțarea de proiecte este de obicei direcționată către guverne, organizații sau consorții pentru un anumit scop bine definit și este relativ ușor de urmărit, finanțarea comerțului este mai difuză.
Acesta cuprinde numeroase instrumente financiare complexe utilizate de bănci și de alte instituții financiare pentru a furniza capital de lucru guvernelor sau întreprinderilor. Finanțarea comerțului poate lua forma unui credit sau a unor garanții și este un instrument important pentru Banca Mondială, deoarece ajută la „de-risc” finanțarea țărilor în curs de dezvoltare, care sunt adesea penalizate de rate ale dobânzii mai mari decât cele normale atunci când încearcă să obțină finanțare în mod privat.
De exemplu, în cazul în care un dezvoltator de petrol din Nigeria dorește să importe echipamente de foraj sau de rafinare, finanțarea comercială ar putea oferi o garanție producătorului de echipamente că plata pentru bunuri va fi efectuată. Cu toate acestea, nu există nicio modalitate de a ști dacă o astfel de tranzacție a avut loc, deoarece IFC nu dezvăluie astfel de detalii.
Mainhardt a studiat tranzacțiile de finanțare a comerțului efectuate de IFC și a aplicat estimări bazate pe sumele de finanțare care au mers către exploatările de petrol și gaze între 2006 și 2012, ultimele date pentru care sunt disponibile estimări fiabile. Este puțin probabil ca proporțiile globale direcționate către combustibilii fosili să se fi schimbat foarte mult, deoarece IFC continuă să trateze în mare măsură cu producătorii de petrol, în special în Orientul Mijlociu și în Africa, iar petrolul, gazele și cărbunele nu sunt excluse din tranzacțiile de finanțare a comerțului pe care le permite.
Multe țări, atât dezvoltate, cât și în curs de dezvoltare, fac acum presiuni pentru reformarea Băncii Mondiale, despre care spun că trebuie să își reorienteze eforturile către trecerea la o economie globală cu emisii reduse de dioxid de carbon. Un nou președinte, Ajay Banga, a fost numit în iunie, după ce fostul președinte, David Malpass, numit de Trump, a demisionat ca urmare a unor întrebări legate de faptul că acesta era un negaționist al climei.
Mainhardt a susținut că reforma ar trebui să includă o mai mare transparență în ceea ce privește finanțarea comerțului. „În primul rând, avem nevoie de o mai mare transparență. În al doilea rând, avem nevoie ca petrolul, gazele și cărbunele să fie incluse pe lista de excludere [ceea ce ar împiedica IFC să finanțeze astfel de tranzacții]”, a spus ea.
Un purtător de cuvânt al IFC a declarat: „Raportul lui Urgewald conține grave inexactități factuale și supraestimează în mod grosolan sprijinul acordat de IFC pentru combustibilii fosili. Proiectele de finanțare a comerțului ale IFC sunt selectate printr-un proces riguros care echilibrează angajamentele privind clima cu nevoile urgente de dezvoltare din țările în care lucrăm. IFC exclude cărbunele de la finanțarea comerțului și permite doar în mod limitat accesul la petrol și gaze în scopuri de distribuție (fără producție), în funcție de impactul asupra dezvoltării. Luăm în considerare acest lucru doar în țările în care securitatea energetică este critică.”
„IFC raportează în mod regulat informații exacte și la timp despre proiecte prin diverse canale”, a adăugat purtătorul de cuvânt.