Victimele celui mai grav dezastru ecologic din Brazilia i-au scris premierului britanic, Rishi Sunak, acuzând compania minieră BHP de „rasism ecologic” și îndeamnă guvernul britanic să ia măsuri împotriva practicilor lipsite de etică ale companiilor britanice, potrivit The Guardian.
Aproximativ 720.000 de brazilieni au dat în judecată BHP, o companie anglo-australiană care până de curând avea sediul la Londra, pentru rolul său în dezastrul din 2015 de la barajul Mariana. Compania neagă orice responsabilitate. Ea se confruntă cu cereri de despăgubire în valoare de 36 de miliarde de lire sterline, în cea mai mare cerere de despăgubire colectivă din lume din istoria juridică engleză.
În noiembrie 2015, barajul de decantare Fundão, pe care BHP îl deținea în coproprietate cu producătorul brazilian de minereu de fier Vale, s-a rupt. Acesta a eliberat 60 de milioane de metri cubi de deșeuri toxice, care au distrus terenurile de dedesubt și au poluat totul în calea sa pe o distanță de peste 600 km.
Deșeurile au ucis 19 persoane, au îngropat sate, au lăsat mii de oameni fără adăpost și au afectat mijloacele de trai a altor sute de mii. Impactul continuă să facă ravagii asupra ecosistemului și mediului, precum și asupra sănătății oamenilor.
„Credem că BHP se face vinovată de rasism de mediu”, se arată în scrisoarea transmisă joi la 10 Downing Street de către unii dintre cei afectați. „Comunitățile noastre indigene sunt cele mai afectate de dezastru; comunitățile noastre au fost cele mai expuse riscului din cauza activităților miniere; și comunitățile noastre continuă să nu li se facă dreptate de către BHP.”
Un purtător de cuvânt al BHP a declarat că societatea „respinge cu fermitate orice acuzații de rasism de mediu”. În Brazilia, BHP, împreună cu Vale și Samarco, compania mixtă responsabilă de gestionarea barajului Fundão, au înființat Fundația Renova pentru a oferi compensații persoanelor fizice și unor întreprinderi pentru pierderi și daune, precum și pentru a atenua impactul dezastrului asupra mediului. Fundația a finanțat mai mult de 6 miliarde de dolari pentru relocarea, reabilitarea și despăgubirea tuturor comunităților afectate de dezastru, a adăugat el.
Problema a fost discutată în parlamentul britanic luna trecută. Tan Dhesi, parlamentarul laburist pentru Slough, a declarat: „Companiilor care desfășoară operațiuni mari la nivel mondial nu li se poate permite să se ascundă în spatele filialelor lor atunci când lucrurile merg prost sau când are loc un dezastru ecologic și de mediu. Regatul Unit are un rol important la nivel mondial”.
Jim Shannon, un parlamentar DUP, le-a spus celor prezenți: „Nu mă pot abține să nu simt că, dacă comunitățile britanice sau australiene ar fi fost afectate de un astfel de dezastru, nu ar fi fost tratate în același mod. Într-adevăr, ar fi fost rezolvate cu mult timp în urmă.”
Scrisoarea cere guvernului britanic să recunoască „rolul său vital în împiedicarea unor astfel de dezastre să se mai repete vreodată” și să „ia măsuri drastice împotriva companiilor britanice care nu își respectă acreditările sociale și de mediu în țară și în străinătate”.
Tom Goodhead, partenerul manager global și director executiv al Pogust Goodhead, firma internațională de avocatură cu sediul la Londra care reprezintă victimele, a declarat: „Nu este vorba de bani pentru majoritatea acestor oameni – ei vor dreptate.”
Între timp, BHP și Vale sunt implicate într-o bătălie juridică pentru a stabili cine are responsabilitatea juridică și financiară pentru dezastru. Goodhead a adăugat: „Ei pierd timp, energie și resurse în loc să stea de vorbă cu victimele și să rezolve acest caz. Ei refuză să își asume consecințele neglijenței lor. Este un spectacol rușinos”.