Photo 105370170 © Dezzor | Dreamstime.com

Transport & Environment îndeamnă UE să regândească investițiile ecologice în aviație

Grupul de campanie Transport & Environment a cerut vineri Uniunii Europene să regândească planurile de etichetare a anumitor investiții în aviație ca fiind ecologice, argumentând că acest lucru riscă să „ecologizeze” mii de avioane care emit CO2, potrivit Reuters.

Comisia Europeană dezbate modul în care va include aviația în lista „taxonomică” a UE privind investițiile ecologice. Ideea a divizat executivul UE, unii oficiali fiind în favoarea includerii investițiilor care îndeplinesc anumite standarde de mediu, iar alții opunându-se acordării unei etichete verzi unui sector cu emisii ridicate de dioxid de carbon.

Dezbaterea se axează pe recomandările formulate anul trecut de consilierii UE, care au afirmat că Bruxelles-ul ar trebui să acorde o etichetă ecologică aeronavelor „cele mai bune din clasa” produse în prezent, dacă acestea înlocuiesc un avion mai vechi și mai puțin eficient din punct de vedere al consumului de combustibil din flotă.

Potrivit Transport & Environment, aproximativ 90% din portofoliul de comenzi al Airbus, adică peste 7.000 de avioane, ar fi considerate „cele mai bune din clasă” în conformitate cu aceste criterii, deși acestea ar primi eticheta ecologică doar dacă ar înlocui un avion existent.

„A lipi o etichetă de investiție ecologică pe mii de avioane foarte poluante este un act de pură spălare ecologică”, a declarat directorul de aviație al T&E, Jo Dardenne.

T&E a mai spus că reducerea de 15-20% a emisiilor oferită de avioanele mai eficiente este prea mică și a îndemnat Bruxelles-ul să aprobe doar tehnologiile cu „potențial real de reducere a emisiilor”, cum ar fi avioanele cu emisii zero și combustibilii sustenabili.

Producția în masă a acestor tehnologii este încă la câțiva ani distanță. Airbus a declarat că își propune ca un avion de pasageri de mici dimensiuni alimentat cu hidrogen să intre în serviciul comercial în 2035.

Industria aviatică face presiuni asupra Bruxelles-ului pentru a accepta recomandările consilierilor, avertizând că excluderea aviației ar afecta capacitatea sectorului de a strânge fonduri pentru tehnologii mai puțin poluante.

„Este esențial ca transportul aerian să fie inclus în taxonomia UE pentru a sprijini decarbonizarea completă a industriei transportului aerian”, a declarat un purtător de cuvânt al Airbus.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat că evaluează criteriile consilierilor și că nu a luat o decizie finală.

Anul trecut, Airbus a făcut parte din grupul de consilieri al UE privind normele de investiții ecologice.

T&E a fost, de asemenea, un consilier. Grupul a declarat pentru Reuters că a acceptat recomandările de anul trecut pe motiv că unele progrese sunt mai bune decât niciuna, dar a spus că acum, când Comisia le revizuiește, există o oportunitate de a îmbunătăți criteriile.

T&E și alți militanți au demisionat din funcția de consilieri UE în septembrie, în urma deciziei UE de a califica investițiile în gaz și energie nucleară drept ecologice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *