Comisia Europeană a prezentat marți o propunere privind transportul combinat care urmăreşte să facă transportul de mărfuri mai sustenabil, prin îmbunătăţirea competitivităţii transportului intermodal de marfă în fața celui exclusiv rutier, se arată într-un comunicat al Executivului european.
Propunerea reorientează sprijinul către operațiunile care reduc cu cel puțin 40% externalitățile negative în comparație cu operațiunile exclusiv rutiere între aceleași puncte de plecare și de sfârșit. Documentul stabileşte un obiectiv de competitivitate pentru statele membre pentru a reduce cu cel puţin 10% costul mediu din uşă în uşă al operaţiunilor de transport combinat în termen de 7 ani şi le impune să pună în aplicare politicile necesare în acest scop.
Transportului intermodal utilizează două sau mai multe moduri de transport. În timpul operaţiunilor de transport intermodal, o unitate de încărcare, cum ar fi un container, este deplasată printr-o combinaţie de camion, tren, şlep, navă sau avion. Transportul combinat este un tip de transport intermodal care combină flexibilitatea transportului rutier, care ar fi utilizat în continuare pentru primul/ultimul segment al unei călătorii, pentru a se asigura că orice loc din UE poate fi atins, cu performanţa de mediu a transportului feroviar, a transportului pe căi navigabile interioare sau a transportului maritim pe distanţe scurte pentru segmentul principal al călătoriei.
Pe lângă măsurile de reglementare existente, propunerea introduce o derogare de la interdicţiile temporare de a conduce, cum ar fi interdicţiile de a conduce în weekend pentru transportul combinat. Scopul este de a îmbunătăţi utilizarea terminalului şi a altor capacităţi de infrastructură, permiţând camioanelor care efectuează segmentele scurte de alimentare să ajungă la terminale în funcţie de orele de plecare ale trenurilor, barjelor sau navelor.