Compania austriacă Doppelmayr este bine cunoscută pentru fabricarea de telecabine pentru stațiunile de schi, dar atelierul său construiește din ce în ce mai multe telecabine pentru orașele aglomerate, deoarece schimbările climatice au deschis noi piețe, relatează AFP.
Un număr tot mai mare de zone urbane adoptă acest mod de transport mai curat și care economisește spațiu: Telefericele Doppelmayr alunecă acum peste Londra, Mexico City și La Paz.
Mobilitatea urbană reprezintă în prezent 20% din vânzările celui mai mare producător de telecabine din lume, deoarece orașele încearcă să își decarbonizeze sistemele de transport public.
„Am evoluat odată cu clienții noștri”, a declarat Reinhard Fitz, șeful departamentului de dezvoltare a afacerilor internaționale al Doppelmayr.
Compania cu o vechime de 130 de ani, care a construit primul său telescaun în 1937, nu a înregistrat încă o scădere a cererii din partea stațiunilor montane, a declarat Fitz.
„Dar schimbările climatice vor determina, desigur, o schimbare a cererii”, a spus el.
Soluție inovatoare
Afacerea urbană a Doppelmayr a început să ia avânt în urmă cu aproximativ 15 ani.
Cel mai mare proiect urban al său de până acum – deținând recordul mondial Guinness pentru cel mai mare sistem de transport public pe cablu – este o rețea de 33 de kilometri de 10 linii de teleferic care leagă capitala Boliviei, La Paz, de o altă metropolă, El Alto.
Cea mai puternică piață pentru mobilitate urbană este America Latină, dar compania speră să se extindă și în Asia.
Peste 80 de localități din întreaga lume au adoptat deja tramvaie aeriene, a declarat pentru AFP expertul în inginerie urbană Hanane Bengualou.
Cu un cost de mai puțin de șapte milioane de euro pe kilometru, telecabinele sunt de trei ori mai ieftine decât tramvaiele, a spus Bengualou.
„Este o soluție inovatoare care utilizează foarte puțin teren și este rapid de implementat, deoarece nu necesită lucrări majore (la fața locului)”, a spus ea.
Regiunea pariziană se numără printre cei mai noi clienți ai Doppelmayr, cu un proiect de teleferic de 4,5 kilometri care va conecta două suburbii, permițând accesul a 20.000 de locuitori la sistemul de metrou al capitalei.
Programată să fie inaugurată în 2025, linia „Cable C1” va oferi un timp de călătorie de 18 minute între Villeneuve-Saint-Georges și Creteil.
„Transportul prin cablu este curat, liniștit și regulat”, a declarat Laurent Probst, director general la Ile-de-France Mobilites, care supervizează transportul public în regiunea pariziană.
Costurile asociate cu telecabinele sunt mult mai mici și pot fi instalate rapid, ceea ce le face soluția ideală pentru regiunile cu trafic aglomerat, a spus el.
În plus, acestea pot „traversa obstacole”, cum ar fi drumurile sau șinele de tren, oferind oamenilor o deplasare fără ambuteiaje, a adăugat el.
Bengualou a precizat că telecabinele oferă, de asemenea, o opțiune mai curată, întrucât transportul reprezintă 35% din emisiile de CO2 în Franța.
Cu toate acestea, opoziția locuitorilor și procedurile administrative complexe au împiedicat dezvoltarea lor, al treilea oraș ca mărime din Franța, Lyon, fiind nevoit să renunțe la proiectul său, în 2022.
Deoarece orașele sunt mai puțin predispuse la vânturi puternice decât zonele montane deschise, tehnologia mai ușoară cu un singur cablu este, de obicei, suficient de bună pentru zonele urbane, deși densitatea populației și alte obstacole aduc provocări.
Factorii de decizie politică nu sunt adesea conștienți de faptul că telecabinele – încă asociate pe scară largă cu stațiunile de schi – sunt o opțiune pentru transportul urban, a declarat Fitz.
„Sperăm că exemple precum cel din regiunea pariziană” vor aduce conștientizarea, a spus el, adăugând că „oamenii sunt încă foarte atașați de sistemele convenționale”.