Photo 9478373 © Adeliepenguin | Dreamstime.com

Principalele rute de transport maritim din lume, afectate de lipsa apei. El Niño ar putea înrăutăți situația

Numărul tot mai mare de fenomene meteorologice extreme cauzate de schimbările climatice afectează principalele rute de transport maritim din lume, iar El Niño ar putea înrăutăți situația, scrie CNBC.

El Niño marchează încălzirea neobișnuită a apelor de suprafață din zona tropicală a Oceanului Pacific central și de est. Este un model climatic natural care are loc în medie la fiecare doi până la șapte ani.

Efectele lui El Niño tind să atingă punctul culminant în luna decembrie, dar impactul său deplin durează de obicei până când se răspândește pe tot globul. Acest decalaj este motivul pentru care meteorologii cred că 2024 ar putea fi primul an în care omenirea va depăși pragul climatic cheie de 1,5 grade Celsius. În 2022, temperaturile medii globale au fost cu 1,1 grade Celsius mai ridicate față de sfârșitul secolului al XIX-lea.

În Panama, țară afectată de secetă, nivelurile scăzute ale apei au determinat această țară din America Centrală să reducă numărul de nave care trec prin Canalul Panama, de importanță critică.

Restricțiile au creat un blocaj de nave care așteaptă să traverseze ruta, pe care multe companii o favorizează, deoarece reduce de obicei timpul de călătorie între oceanele Atlantic și Pacific.

Autoritatea Canalului Panama, care gestionează calea navigabilă, a declarat la începutul acestei luni că măsurile au fost necesare din cauza unor „provocări fără precedent”. Aceasta a adăugat că severitatea secetei din acest an nu a avut „niciun precedent istoric”.

Aglomerația din Canalul Panama survine la scurt timp după ce agenția meteorologică a ONU a declarat debutul fenomenului El Niño, care va deschide calea pentru o creștere a temperaturilor la nivel global și a condițiilor meteorologice extreme.

Peter Sands, analist-șef al platformei de analiză comparativă a tarifelor de transport aerian și maritim Xeneta, a declarat că punctele de blocaj maritim există „peste tot”, dar că, de obicei, doar evenimentele calamitate, precum obstrucția din 2021 a Canalului Suez, tind să expună fragilitatea modelului de livrare „just-in-time”.

„Cred că transportul maritim global este ca cel mai mare sector invizibil din lume”, a declarat Sands pentru CNBC prin videoconferință. „Cu toții ne bazăm pe serviciile și bunurile transportate pe mare, dar aproape niciodată nu ne gândim cum ajung pe rafturi – cu excepția cazului în care ceva merge prost.”

Ever Given, una dintre cele mai mari nave de containere din lume, a eșuat timp de aproape o săptămână în martie 2021, în timp ce se confrunta cu vânturi puternice. Obstrucția a oprit tot traficul pe una dintre cele mai aglomerate rute comerciale din lume, provocând perturbări masive între Europa, Asia și Orientul Mijlociu.

Analiștii au avertizat de atunci că fenomenele meteorologice extreme determinate de criza climatică ar putea crește frecvența evenimentelor de tipul Ever Given, cu potențiale consecințe de anvergură pentru lanțurile de aprovizionare, securitatea alimentară și economiile regionale.

Referindu-se la întârzierile neobișnuit de mari la Canalul Panama, Sands a declarat că, deși oficialii au impus anterior restricții asupra navelor din cauza nivelului scăzut al apei, debutul fenomenului El Niño ar putea exacerba problema.

„Ceea ce vedem acum este poate doar începutul felului principal care va fi servit anul viitor, pentru că ar putea fi o secetă mai severă când vom ajunge în prima jumătate a anului 2024”, a spus Sands, citând impactul El Niño.

„În acest moment, nu vedem acea umplere a nivelurilor de apă pe care un an normal ar aduce-o în jur. Așadar, este literalmente un potențial dezastru în devenire”, a adăugat el.

Scăderea nivelului apei
Gigantul danez de transport maritim Maersk a declarat că nu a fost „în mare parte neafectat” de întârzierile de la Canalul Panama, deși a avertizat că riscurile climatice pentru principalele rute de transport maritim devin tot mai frecvente, cu impact potențial sever.

„De fapt, a trebuit să ne confruntăm cu unele dintre aceste probleme încă din anii 1990”, a declarat Lars Ostergaard Nielsen, șeful centrului de operațiuni de linie din America al Maersk, pentru CNBC prin videoconferință.

„Cred că diferența este că poate devine mai răspândită, este poate mai severă, dacă vreți, în ceea ce privește impactul de astăzi.”

Referindu-se la nivelul scăzut al apei și la restricțiile în vigoare pe Canalul Panama, Nielsen a declarat că seceta îi determină pe cei de la Maersk să încarce cu aproximativ 2.000 de containere mai puțin decât de obicei pe aceeași navă.

În mod normal, Nielsen a declarat că navele de containere ar putea fi nevoite să respecte o adâncime maximă de 50 de picioare pe Canalul Panama. Restricțiile actuale impun ca navele să respecte un pescaj de 44 de picioare, ceea ce obligă navele de containere fie să cântărească mai puțin, fie să transporte mai puține mărfuri.

„Șase picioare de apă, asta face o mare diferență”, a spus Nielsen.

Deși Canalul Panama va fi probabil una dintre rutele de transport maritim cele mai expuse la vulnerabilitățile climatice, nu este singura cale navigabilă care se luptă să facă față efectelor vremii extreme.

Nivelurile scăzute ale apei pe râul Rin, o rută comercială importantă care traversează Germania prin orașe europene până la portul Rotterdam din Olanda, sunt, de asemenea, îngrijorătoare.

La sfârșitul lunii iulie, nivelul apei la Kaub, în Germania – o stație de măsurare la vest de Frankfurt și un punct cheie pentru transportul de mărfuri pe apă – a scăzut la cel mai scăzut nivel din acest an.

Scăderea nivelului apei pe cea mai aglomerată cale navigabilă din Europa a devenit un eveniment obișnuit în ultimii ani, îngreunând tranzitul navelor la capacitate maximă și crescând costurile de transport maritim.

„Pe Rin… este vorba, în principiu, de decizii tactice mai zilnice, pur și simplu pentru că sunt călătorii scurte [și] este relativ ușor să găsești alternative, astfel încât poți să te ocupi de asta destul de târziu în procesele tale”, a spus Nielsen.

„În timp ce [cu] Canalul Panama, trebuie să planificați totul destul de devreme, pentru că, în momentul în care ați traversat Pacificul etc., nu prea mai aveți alte opțiuni odată ce ați ajuns”, a adăugat el.

Riscuri climatice
Brokerul mondial de asigurări Marsh a avertizat într-un raport publicat la sfârșitul anului trecut că ar trebui să se acorde mai multă atenție înțelegerii vulnerabilităților punctelor de strangulare maritime, având în vedere incidența tot mai mare a evenimentelor meteorologice perturbatoare cauzate de schimbările climatice.

În cazul Canalului Suez, Marsh a citat inundarea coastelor – în cazul în care nivelul mării crește suficient de mult pentru a inunda infrastructura – și probabilitatea tot mai mare de apariție a căldurii extreme ca fiind riscuri fizice care vor fi doar agravate de urgența climatică.

În cazul în care oricare dintre cele cinci căi navigabile majore din întreaga lume ar fi perturbată de accidente sau evenimente politice, analiștii de la Marsh au declarat că impactul va fi resimțit cu mult dincolo de lanțurile de aprovizionare globale. Brokerul a recunoscut aceste cinci căi navigabile majore ca fiind canalele Suez și Panama, Strâmtoarea Malacca între Indonezia și Malaezia, Strâmtoarea Hormuz între Iran și Oman și Bab-el-Mandeb între Djibouti și Yemen.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *