Photo 124615692 © Jakub Gojda | Dreamstime.com

Preşedintele Consiliului European a folosit un avion privat în 64% din deplasările sale externe

Preşedintele Consiliului European, Charles Michel, a utilizat un avion pentru zboruri charter în 72 dintre cele 112 călătorii oficiale efectuate de la începerea mandatului său în 2019 până în decembrie anul trecut, ceea ce înseamnă o proporţie de 64%, potrivit unui articol publicat miercuri de Politico.

Datele de zbor, primite în urma unei solicitări privind libertatea de informare, arată că Michel a călătorit cu avioane comerciale în doar 18 din cele 112 misiuni întreprinse între începutul mandatului său în 2019 și decembrie 2022.

În 2022, Charles Michel a folosit un avion privat în 28 dintre cele 46 de deplasări oficiale externe. El a călătorit cu trenul în doar trei dintre călătoriile externe făcute anul trecut.

Printre călătoriile externe în care a folosit un zbor charter se află cele pentru participarea la conferinţele COP27 din Egipt din noiembrie anul trecut şi COP26 de la Glasgow din 2021. În deplasarea din Egipt, Michel a invitat-o şi pe şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Fost prim-ministru al Belgiei, Charles Michel a transmis un mesaj solemn atunci când a sosit în staţiunea egipteană Sharm El-Sheikh: „Avem o armă climatică îndreptată spre tâmplă. Suntem şi vom rămâne campioni ai acţiunii climatice”.

Potrivit organizaţiei neguvernamentale Transport & Environment, un avion privat poate emite 2 tone de dioxid de carbon pe oră, ceea ce înseamnă că, pentru zborul până la Sharm El-Sheikh şi retur (în total 10 ore), avionul care i-a transportat pe Charles Michel şi pe Ursula von der Leyen a emis aproximativ 20 de tone de CO2. Media anuală a acestor emisii pentru un cetăţean UE este de 7 tone.

Majoritatea delegaţilor la COP27 – printre care vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene pentru Pactul verde european, Frans Timmermans, potrivit unui diplomat european – au folosit zboruri de linie pentru a ajunge la Sharm El-Sheikh.

Decizia de a călători în Egipt cu un avion privat a fost luată întrucât nu existau zboruri de linie astfel încât Charles Michel să poată reveni la Bruxelles unde urma să fie prezent la Parlamentul European, a declarat purtătorul său de cuvânt Barend Leyts pentru Politico.

Cabinetul preşedintelui Consiliului European a analizat şi posibilitatea ca acesta să se deplaseze în Egipt cu avionul premierului belgian Alexander De Croo, dar acesta urma să revină la Bruxelles înaintea încheierii programului oficial al lui Charles Michel la COP27.

Spre deosebire de numeroase guverne naţionale, Uniunea Europeană nu deţine propriile avioane pentru liderii instituţiilor sale. Închirierea unui avion privat a fost ”singura opţiune în aceste circumstanţe. Întrucât preşedinta Comisiei a fost de asemenea invitată la COP27, noi am propus să împartă un zbor”, a explicat Leyts.

Acesta a subliniat că închirierea avionului privat a a respectat regulile interne ale Consiliului, care stipulează că oficialităţile ar trebui să utilizeze zboruri de linie atunci când este posibil.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a confirmat că Ursula von der Leyen şi Charles Michel au utilizat un zbor comun pentru a merge la Sharm El-Sheikh, precizând că ajungerea la destinaţie şi programul încărcat al şefei executivului UE au făcut dificilă eventuala folosire a unui zbor de linie.

”Faptul că cei doi preşedinţi au călătorit împreună, alături de echipele lor, arată că au făcut tot posibilul pentru a optimiza costurile călătoriei şi a reduce amprenta de carbon aferentă”, a adăugat reprezentantul Comisiei.

Anterior, executivul comunitar declarase că utilizarea zborurilor charter de către Ursula von der Leyen este limitată la ”circumstanţe excepţionale”, precum raţiuni de securitate sau negăsirea unui zbor de linie conform programului preşedintei CE.

Comisia își propune să atingă neutralitatea climatică până în 2030 prin trecerea la „călătorii de afaceri durabile”, favorizând opțiuni de călătorie mai ecologice și încurajând angajații să meargă cu bicicleta, pe jos sau cu transportul public la serviciu.

Leyts a declarat că angajații lui Michel s-au interesat de posibilitatea de a utiliza combustibil sustenabil pentru aviație, dar li s-a spus „din păcate” că nici aeroporturile din Bruxelles și nici cel din Sharm El-Sheikh nu dispun de această posibilitate.

Din 2021, Michel a compensat emisiile zborurilor sale printr-un program care finanțează o fabrică de ceramică braziliană pentru a-și schimba combustibilul din lemn ilegal în produse agricole și deșeuri industriale, potrivit lui Leyts. Din 2022, această măsură s-a aplicat tuturor zborurilor sale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *