Valoarea pieţei de haine second-hand a fost anul trecut de 177 de miliarde de dolari şi se aşteaptă ca în 2027 să depăşească 350 de miliarde de dolari, arată un raport realizat de ThredUp.
Pe fondul dublării valorii acestei industrii în următorii patru ani, o treime dintre comercianţii chestionaţi în cadrul raportului au declarat că intenţionează să reducă producţia de haine noi dacă revânzarea celor existente va continua să aibă succes, oamenii fiind mai interesaţi să prelungească viaţa hainelor decât să cumpere produse noi.
Într-un sondaj global din 2021, generaţiile Z şi Millenials au fost cele mai dispuse să cumpere îmbrăcăminte second-hand, considerând-o o modalitate mai ieftină şi mai prietenoasă cu mediul de a achiziţiona haine, ambele subiecte fiind deosebit de relevante pentru ei.
„Raportul subliniază faptul că piaţa de haine second-hand nu mai este un segment de nişă al industriei modei, ci mai degrabă o tendinţă predominantă care se aşteaptă să continue să crească în următorii ani. Dacă în trecut principalul scop era de a avea haine de calitate mai accesibile ca preţ, în prezent, acest tip de shopping este perceput ca o soluţie sustenabilă, în special în rândul tinerilor. Aceştia îşi doresc să reducă supra-consumul, ştiind că pentru fabricarea de materiale textile se consumă extrem de multă apă, iar procesul este foarte poluant pentru mediul înconjurător”, a explicat Rodica Bulăceanu, reprezentantă a organizaţiei Humana People to People.
Conform unui sondaj efectuat de Statistica Research Department, citat de Humana People to People, anul trecut, 56% dintre români au achiziţionat haine din magazine second-hand.
În România, cererea pentru haine şi accesorii second-hand este, în prezent, mai ridicată ca niciodată. Conform statisticilor Humana People to People, la finalul anului se vor depăşi 6 milioane de unităţi achiziţionate în ţara noastră, prin Humana, pe parcursul lui 2023.
”Ne aflăm la sfârşitul verii şi, până în acest moment, peste 3,8 milioane de haine şi accesorii second-hand au fost achiziţionate doar în reţeaua Humana. Estimăm ca la sfârşitul anului să atingem o cifră record, de peste 6 milioane de unităţi. Este o creştere notabiă a interesului pentru astfel de produse, în special pe fondul conştientizării efectelor negative ale impactului industriei textile asupra mediului. Românii acordă o mai mare atenţie shopping-ului sustenabil”, mai spune Rodica Bulăceanu, reprezentant al Organizaţiei Humana People to People România.
Între cauzele care au dus la creşterea cererii pentru haine second-hand sunt: sunt mai accesibile ca preţ; preocuparea pentru sustenabitate; construiesc un stil unic.
Humana People to People a creat un sistem prin care colectează hainele şi accesoriile vestimentare donate de cei care nu le mai folosesc, salvându-le de la a ajunge deşeuri textile, le sortează în propriile centre specializate şi, pe cele conforme, le reintroduce în sistemul comercial, ca haine second-hand, prelungindu-le astfel durata de viaţă.
Industria textilă este a patra cea mai poluantă industrie din lume şi este responsabilă, conform raportului World Bank din 2019, pentru 10% dintre emisiile de gaze cu efect de seră ale planetei, aşteptându-se ca în 2050 să se ajungă la 26% în cazul în care trendul din prezent va continua. În plus, producţia de noi materiale textile necesită un consum anual de apă enorm, de 93 miliarde de m³, apă potabilă ce ar fi suficientă pentru nevoile domestice a peste 1,7 miliarde de oameni.