Londra se confruntă cu perspectiva „incredibil de îngrijorătoare” de a suporta zile cu temperaturi de 45 de grade Celsius din cauza agravării crizei climatice, a declarat primarul metropolei, Sadiq Khan, pentru The Guardian, în cadrul unui summit pe tema climei de la New York, unde guvernele s-au reunit pentru a discuta despre cum să facă față cel mai bine temperaturilor toride.
Khan a declarat că un raport interimar independent de reziliență climatică pentru Londra a constatat că capitala ar putea înregistra mai multe zile cu temperaturi de 45 C „într-un viitor previzibil”, ceea ce ar putea pune în pericol diverse funcții de bază ale orașului. „Înseamnă că metroul nu este adecvat scopului, că unele locuințe sunt prea fierbinți în timpul zilei, căminele de îngrijire și școlile, de asemenea”, a spus Khan.
„Înseamnă că trebuie să ne adaptăm la aceste temperaturi acum. Este timpul ca cei care amână luarea de măsuri să se trezească și să simtă mirosul cafelei, pentru că acest lucru se întâmplă acum. Este acum și ni se întâmplă nouă”.
Primarul Londrei a declarat că a asigurat plantarea mai multor copaci care să facă umbră și instalarea de aer condiționat pe autobuze, dar că este nevoie de mai mult sprijin guvernamental pentru a ajuta orașele să se adapteze la criza climatică, criticând guvernul conservator britanic pentru că nu a oferit un stimulent verde asemănător cu legea americană de reducere a inflației pentru a ajuta la modernizarea clădirilor și pentru a stimula crearea de locuri de muncă în domeniul energiei regenerabile.
„Învățăm din experiența altor orașe, dar nu ne putem preface că nu suntem în urmă, deoarece Marea Britanie a recuperat lent decalajul”, a declarat Khan de la New York, înainte de adunarea generală anuală a ONU și de un summit special privind clima, care va avea loc săptămâna aceasta.
„Trebuie să facem totul pentru asta. Am avut foarte puțin sprijin din partea guvernului. Faptul că prim-ministrul [Rishi Sunak] nu vine la Adunarea Generală a ONU și s-ar putea să nu meargă la Cop28 spune multe”.
Analiza climatică a Londrei a fost lansată în iunie, la aproape un an după ce capitala britanică a cunoscut un val de căldură extraordinar, care a bătut recorduri. În iulie anul trecut, temperaturile au depășit 40C în Londra pentru prima dată în istorie, ceea ce a dus la închiderea școlilor, la anularea operațiunilor spitalicești și la faptul că pompierii londonezi au avut cea mai aglomerată zi de la al doilea război mondial încoace, luptând împotriva a numeroase incendii, inclusiv incendii de vegetație la periferia orașului.
Temperaturile de 40 de grade Celsius erau până acum aproape de neconceput pentru climatul temperat al Regatului Unit, iar profesorul Hannah Cloke, de la Universitatea din Reading, a declarat în momentul valului de căldură:
„Recordul de temperatură din toate timpurile pentru Marea Britanie nu doar că a fost doborât, ci a fost absolut distrus. Chiar și pentru un climatolog care studiază aceste lucruri, acest lucru este înfricoșător.”
Dar realitatea agravării crizei climatice va spori riscul unor temperaturi și mai ridicate în viitor. Londra se confruntă cu posibilitatea clară de a suporta temperaturi de 45C, alături de alte pericole, cum ar fi inundațiile, pe măsură ce lumea continuă să se încălzească, potrivit Emmei Howard Boyd, președinta analizei climatice și fostă președintă a Agenției britanice de mediu.
„Patruzeci și cinci de grade Celsius este ceva ce am putea vedea în anii următori”, a declarat, pentru The Guardian, Howard Boyd, care va publica un set complet de recomandări la finalul analizei, în decembrie.
„Nu mulți oameni au crezut cu adevărat că vom avea temperaturi de 40 de grade Celsius până anul trecut, așa că avem nevoie de această analiză pentru a înțelege cum putem menține orașul în condiții de sănătate și mediu de lucru, chiar și în aceste condiții de temperaturi ridicate. Tot ceea ce auzim de la oamenii de știință este că Europa se încălzește mai repede decât oriunde altundeva.”
Khan se află la New York la începutul unui summit al Săptămânii climatului, care durează o săptămână și la care participă numeroase întreprinderi, guverne și grupuri de mediu și care se desfășoară în paralel cu Adunarea Generală a ONU, care va include, miercuri, o reuniune a peste 100 de guverne naționale cu scopul de a spori ambiția globală de reducere a emisiilor. ONU a avertizat că lumea este departe de a atinge obiectivele care ar evita schimbările climatice dezastruoase.
Între timp, orașul New York va introduce anul viitor prima taxă de congestionare a traficului auto din orice oraș american, o măsură care, potrivit susținătorilor, va contribui la reducerea emisiilor, la combaterea poluării mortale a aerului și la reducerea ambuteiajelor grave care îi costă pe newyorkezi 117 ore din timpul lor, în medie, în fiecare an.
Noul sistem de taxare a congestiei se va aplica mașinilor din Manhattan de sub strada 60 și ar putea costa până la 23 de dolari pe călătorie, iar fondurile vor fi alocate Autorității Metropolitane de Transport din New York (MTA), care se confruntă cu probleme, pentru a ajuta la modernizarea rețelei sale de metrou și autobuze, foarte utilizată, dar care se rupe. Tehnologia de scanare a mașinilor în momentul în care intră în zonă este deja în curs de implementare.
Planul a fost aprobat de guvernul federal în luna iunie, dar s-a confruntat cu o opoziție fermă din partea unor politicieni, a șoferilor Uber și a proprietarilor de afaceri care susțin că este nedrept față de cei care fac naveta cu mașina. „Trebuie să punem piciorul în prag pentru a-i proteja pe locuitorii din New Jersey”, a declarat în iulie Phil Murphy, guvernatorul statului vecin New Jersey, care a intentat un proces pentru a opri planul. „Nu vom permite ca această propunere prost concepută să fie accelerată”.
Controversa are unele ecouri pentru Khan, care prezidează un oraș care a avut un sistem de taxare a congestiei încă din 2003 și care a provocat recent furia unor locuitori prin extinderea Zonei cu emisii ultra scăzute (sau Ulez) la întreaga Mare Londră, obligând oamenii să plătească o taxă zilnică dacă conduc o mașină care nu respectă standardele de poluare.
„Pur și simplu nu este sustenabil ca în Londra 10 milioane de oameni să circule cu mașinile [sau] ca în New York 9 milioane de oameni să circule cu mașinile”, a declarat Khan. „Trebuie să ascultați preocupările reale ale oamenilor și să încercați să le abordați, dar în același timp trebuie să fiți conștienți de faptul că există o minoritate vocală susținută de interese care se opune.
„Orașele trebuie să stimuleze politicile care încurajează oamenii să folosească alternative la mașină. Înțeleg motivele pentru care New York-ul dorește să facă acest lucru, ceea ce va trebui să facă este să se asigure că au alternative în vigoare.”