Photo 56189447 / Pollution © Manubahuguna | Dreamstime.com

Greenpeace îndeamnă Hyundai să oprească minerii ilegali care folosesc mașinile sale în Amazon

Compania Hyundai este îndemnată să împiedice ca utilajele sale grele să fie folosite pentru exploatarea minieră ilegală și distrugerea mediului în Amazonul brazilian, transmite The Guardian.

Un raport publicat miercuri de Greenpeace a constatat că excavatoarele și alte utilaje grele ale conglomeratului sud-coreean precipită distrugerea pădurii tropicale și pun în pericol supraviețuirea populațiilor indigene.

În cadrul unor survoluri efectuate deasupra teritoriilor indigene protejate Yanomami, Munduruku și Kayapó între 2021 și martie 2023, Greenpeace a înregistrat 176 de excavatoare care au ciopârțit ilegal pădurea. Dintre acestea, 75 au fost identificate ca fiind de marcă Hyundai.

Sosirea în ultimii ani a excavatoarelor hidraulice în Amazonia braziliană a accelerat în mod dramatic extinderea exploatării ilegale a aurului în această zonă. Unul dintre aceste utilaje poate efectua în 24 de ore o muncă care ar dura 40 de zile pentru trei oameni, se arată în raport.

Această eficiență sporită îi împinge pe mineri să pătrundă tot mai adânc în zonele presupus protejate ale pădurii în căutarea unor noi zăcăminte de aur, a declarat Danicley de Aguiar, senior forest campaigner la Greenpeace Brazilia.

The Guardian susține că a văzut excavatoare distrugând terenurile Yanomami în decembrie anul trecut. Se crede că excavatoarele au fost mutate abia recent în cea mai mare rezervație indigenă din Brazilia, unde invazia pe scară largă a minerilor ilegali, combinată cu neglijența guvernului anterior al lui Jair Bolsonaro, a produs o catastrofă umanitară.

Dar excavatoarele au fost văzute pentru prima dată în teritoriul Munduruku, situat la aproximativ 620 de mile sud, în statul Pará, în 2014, în timp ce terenul Kayapó, cel mai afectat, a fost afectat de utilizarea utilajelor grele încă din 2010.

„Exploatarea minieră ilegală ne destramă satele, ne distruge cultura și ne anihilează tradiția Kayapó”, a declarat Doto Takak-Ire, un lider Kayapó care a urmărit timp de zeci de ani defrișările, poluarea râurilor și a solului și dezordinea socială cauzată de căutarea aurului.

Anchetatorii Greenpeace au numărat 140 de excavatoare pe teritoriul Kayapó, dintre care 88 au fost găsite în timpul unui survol în luna martie.

Președintele Braziliei, Luiz Inácio Lula da Silva, a promis că va pune capăt exploatării miniere ilegale pe terenurile indigene, dar Greenpeace a declarat că aceste cifre recente arată că eforturile depuse de autoritățile de mediu pentru distrugerea utilajelor nu pot ține pasul cu ritmul în care noi excavatoare sunt achiziționate și transportate în aceste zone.

Raportul susține că producătorii, precum Hyundai, au datoria morală de a se asigura că echipamentele lor nu sunt folosite pentru a comite infracțiuni de mediu și încălcări ale drepturilor omului și spune că firmele dispun de tehnologia necesară pentru a face acest lucru.

„Toate companiile care produc excavatoare au deja tehnologie de monitorizare de la distanță, care poate chiar să oprească mașinile dacă este necesar”, a declarat Aguiar. „Cerem ca această tehnologie, care există deja, să fie folosită în colaborare cu agențiile de protecție a mediului [din Brazilia].”

”Hyundai, a cărei filială producătoare de mașini grele a fost lăudată pentru angajamentele sale de mediu, sociale și de guvernanță corporativă, ar trebui să dea un exemplu”, a declarat Daul Jang, specialist în advocacy pentru Greenpeace Asia de Est.

Afacerile companiei în Brazilia sunt în plină expansiune, ceea ce, a spus Jang, „arată că profită de pe urma vânzării de utilaje grele de construcții pe piața braziliană, inclusiv în Amazon”.

Greenpeace a descoperit că un distribuitor autorizat de echipamente Hyundai avea reprezentanțe amplasate în apropierea celor trei teritorii indigene, în zone în care, de altfel, există o cerere redusă de utilaje grele.

În 2020, procurorii brazilieni au investigat responsabilitatea producătorilor și furnizorilor de utilaje grele pentru daunele provocate de echipamentele lor în mâinile minerilor ilegali. Hyundai nu a răspuns la acel moment la solicitarea procurorilor de a furniza informații privind măsurile luate pentru a limita astfel de utilizări, a precizat Greenpeace. De asemenea, compania a refuzat să comenteze un raport din 2021 în acest caz realizat de presa de investigație braziliană Repórter Brasil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *