Foto: Maersk

Gigantul maritim Maersk a prezentat prima navă din lume care utilizează metanol verde

Gigantul maritim Maersk a prezentat joi primul său vas container alimentat cu metanol verde, un moment de referință pentru una dintre cele mai poluante industrii din lume, scrie CNBC. Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a luat parte la ceremonie și a botezat portcontainerul cu tradiționala sticlă de șampanie.

Noul portcontainer, comandat în 2021, are două motoare: unul propulsat cu combustibili tradiționali și altul alimentat cu metanol verde – o componentă alternativă, care folosește biomasă sau carbon capturat și hidrogen din energie regenerabilă. Practic, noul vas emite cu 100 de tone de dioxid de carbon mai puțin pe zi, comparativ cu navele pe bază de motorină.

„Este o zi cu adevărat simbolică a tranziției noastre energetice, care devine cu adevărat o realitate, ceva concret pe care putem demonstra, nu doar angajamente și muncă grea, ci ceva ce poate fi văzut de toată lumea”, a declarat directorul general al Maersk, Vincent Clerc, pentru CNBC.

Acesta este „primul pas pentru noi. Dar este primul pas și pentru industrie. Nava a fost comandată abia în 2021 și a fost într-adevăr prima de acest fel. Astăzi, doar câțiva ani mai târziu, avem 125 de nave care au fost comandate de diferite companii pentru a lucra de fapt la aceeași tehnologie și la aceeași tranziție energetică. Așadar, această navă este într-adevăr un trendsetter pentru o întreagă industrie”, a declarat Clerc.

Evergreen și alte firme de transport maritim au comandat nave similare, deși au obiective mai puțin ambițioase decât Maersk în ceea ce privește neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon.

Transportul maritim este responsabil pentru aproximativ 3% din emisiile globale de carbon, o cantitate comparabilă cu cea a marilor țări poluante. Cu toate acestea, decarbonizarea sectorului a fost o provocare.

Ministrul danez al Industriei, Morten Bodskov, a declarat că acest lucru se datorează faptului că este o industrie globală.

Aproximativ 90% din bunurile comercializate în lume sunt transportate prin intermediul transportului maritim, potrivit Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.

„Și dacă vrei să faci un acord global, trebuie să ai, vreau să spun, mai mult sau mai puțin toate țările în spatele acordului, iar apoi este o industrie pe o piață extrem de competitivă. Acesta a fost, de asemenea, un factor cheie”, a declarat Bodskov pentru CNBC.

Așa-numita taxă de transport maritim este un bun exemplu al conversațiilor globale privind modul de accelerare a eforturilor de decarbonizare.

În iunie, un grup de 20 de națiuni a susținut un plan pentru o taxă pe emisiile din industria navală. Dar China, Argentina și Brazilia s-au numărat printre națiunile care s-au opus unei astfel de idei.

Vorbind pentru CNBC, șeful Maersk a declarat că firma sa este de acord cu o astfel de taxă.

„Susținem de mult timp implementarea unei taxe pe carbon pentru a egaliza cu adevărat condițiile de concurență și pentru a oferi stimulentele economice potrivite pentru ca firmele să se aplece cu adevărat asupra tranziției ecologice”, a spus el.

„Mă îngrijorează retorica potrivit căreia tranziția energetică este un dezavantaj și nu chiar o mare oportunitate”, a adăugat el.

Preocupări legate de aprovizionare

Această navă este prima dintr-o comandă mai amplă de 25 care urmează să sosească în 2024. Maersk urmărește să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2040, astfel că aceste noi nave vor fi o parte importantă pentru respectarea acestui termen și pentru actualizarea flotei sale de aproximativ 700 de nave.

Cu toate acestea, analiștii sunt îngrijorați de faptul că Maersk și concurenții săi ar putea întâmpina dificultăți în a găsi suficiente rezerve de metanol verde. Combustibilul este rar și costisitor pentru transport.

„Când mă uit la piața pentru acești combustibili verzi, metanolul este cu siguranță unul dintre cele mai avansate produse existente în acest moment. Dar ceea ce pot auzi de la industrie și de la participanții de pe piață este că înfăptuirea metanolului, a metanolului verde, nu s-a accelerat foarte repede”, a declarat miercuri Ulrik Bak, analist de cercetare la SEB, pentru CNBC.

„Va exista o perioadă semnificativă în care cred că vom avea mai multe nave de metanol, apoi va exista metanol verde pentru a [aproviziona] aceste nave”, a spus el.

Maersk a semnat cel puțin nouă acorduri cu furnizori de metanol verde din întreaga lume, în încercarea de a împinge aceste firme să producă mai mult din această marfă.

„Aceasta a fost, de fapt, principala, principala durere de cap pentru o vreme”, a spus Clerc.

„Și continuă să fie, deoarece trebuie să extindem acest lucru … Continuă să fie unul dintre principalele domenii de concentrare pe care trebuie să le avem astăzi”, a spus el, adăugând că „suntem mai încrezători astăzi decât eram acum un an (în ceea ce privește asigurarea aprovizionării)”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *