Photo 9853105 / Airlines © Riderofthestorm | Dreamstime.com

Emisiile în creștere ale companiilor aeriene ar putea depăși plafoanele globale încă din 2024

Transportatorii ar putea începe să cumpere compensații de carbon încă de anul viitor pentru a îndeplini obligațiile privind emisiile în cadrul CORSIA, pe măsură ce traficul internațional își revine aproape de nivelurile din 2019, a declarat IATA pentru Reuters.

În prezent, companiile aeriene cumpără credite de carbon în mod voluntar. În cadrul CORSIA, transportatorii din peste 100 de țări participante ar trebui să compenseze creșterea emisiilor peste nivelul de referință de 85% din nivelurile din 2019.

Un program al ONU urmărește să limiteze emisiile generate de zborurile internaționale la 85% din nivelurile din 2019, în cadrul primei faze a sistemului de compensare și reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru aviația internațională (CORSIA), care va începe anul viitor.

Combaterea poluării cauzate de aviație este esențială pentru lupta împotriva schimbărilor climatice, deoarece industria generează aproximativ 3% din emisiile globale. Pe măsură ce traficul își revine după o cădere cauzată de pandemia Covid-19, unii călători reînvie presiunea „rușinii zborurilor” pentru a căuta alternative de transport cu emisii mai reduse de carbon.

Având în vedere că tehnologii precum aeronavele electrice și cele alimentate cu hidrogen sunt încă nedovedite, iar combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF) este rar și exorbitant de scump, companiile aeriene cumpără credite în proiecte de reducere a poluării, cum ar fi plantarea de copaci, pentru a-și compensa emisiile.

Cu toate acestea, deși compensațiile costă mai puțin decât SAF, criticii spun că acestea nu reduc emisiile reale ale companiilor aeriene, ceea ce este esențial pentru obiectivele de mediu ale industriei.

Proiecțiile IATA, bazate pe redresarea preconizată a traficului, nu fuseseră făcute publice anterior.

Sumele de compensare, care depind de trafic, nu sunt încă clare. Administrația Federală a Aviației din SUA a declarat că cerințele din prima fază a CORSIA vor fi calculate abia în 2026, deși IATA a declarat că liniile aeriene pot începe să cumpere credite mai devreme.

CORSIA a fost aprobată în 2016 de adunarea Organizației Aviației Civile Internaționale a ONU (OACI). OACI nu poate impune reguli guvernelor, dar cele 193 de țări membre ale sale adoptă în mod covârșitor standardele sale.

Deși prima fază a CORSIA este voluntară, companiile aeriene din țările participante, precum SUA, trebuie să o respecte.

IATA și marile companii aeriene susțin CORSIA, care evită o serie de norme regionale privind emisiile care ar putea crește costurile, însă unii directori au criticat compensările.

Directorul general al United Airlines, Scott Kirby, le-a numit „greenwashing” și a cerut să se pună capăt utilizării lor, estimând că plantarea de copaci pe fiecare acru de teren disponibil ar rezolva mai puțin de cinci luni de emisii. În schimb, el dorește ca industria să se concentreze pe SAF, pe inovații precum avioanele electrice și pe sechestrarea carbonului.

„Pentru o companie aeriană, nu are absolut niciun sens să cumpere SAF scumpe când poate cumpăra în schimb compensații ieftine”, a declarat Jo Dardenne, director de aviație pentru Transport & Environment, cu sediul la Bruxelles.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *