Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord politic provizoriu cu privire la o propunere care vizează decarbonizarea sectorului aviației și crearea unor condiții de concurență echitabile pentru un transport aerian durabil (inițiativa ReFuelEU Aviation), potrivit unui comunicat de presă.
Propunerea vizează creșterea atât a cererii, cât și a ofertei de combustibili sustenabili pentru aviație (SAF), asigurând în același timp condiții de concurență echitabile pe piața transportului aerian din UE. Este o propunere majoră care urmărește să plaseze transportul aerian pe traiectoria obiectivelor climatice ale UE pentru 2030 și 2050, deoarece SAF reprezintă unul dintre instrumentele-cheie pe termen scurt și mediu pentru decarbonizarea aviației. Ar trebui să ofere o cale de ieșire din situația care împiedică dezvoltarea acestora: o ofertă scăzută și prețuri care sunt încă mult mai mari decât cele ale combustibililor fosili.
Textul acordului provizoriu reține aspectele principale ale propunerii Comisiei, inclusiv măsura în care contribuie la îndeplinirea obiectivelor climatice. Printre elementele-cheie ale acordului se numără:
- Obligația furnizorilor de combustibil pentru aviație de a se asigura că tot combustibilul pus la dispoziția operatorilor de aeronave pe aeroporturile din UE conține o cotă minimă de SAF începând cu 2025 și, începând cu 2030, o cotă minimă de combustibili sintetici, ambele cote urmând să crească progresiv până în 2050.
- Stabilirea unei perioade de tranziție care să permită furnizorilor de carburanți să atingă mandatul de amestecare a SAF ca medie ponderată a cantităților pe care le-au furnizat în întreaga Uniune, pentru a facilita organizarea sectorului în faza de creare, fără a afecta nivelul global al emisiilor
- Obligația operatorilor de aeronave de a se asigura că cantitatea anuală de combustibil pentru aviație ridicată pe un anumit aeroport din UE reprezintă cel puțin 90% din necesarul anual de combustibil pentru aviație, pentru a evita emisiile legate de greutatea suplimentară cauzată de practicile de alimentare cu combustibil.
- Obligații de raportare pentru furnizorii de combustibil și operatorii de aeronave.
Norme privind autoritățile competente, care urmează să fie desemnate de statele membre pentru a pune în aplicare acest regulament, și norme privind amenzile.
Acordul politic provizoriu face acum obiectul aprobării formale de către cei doi colegiuitori. În ceea ce privește Consiliul, Președinția suedeză intenționează să prezinte textul reprezentanților statelor membre (Coreper) cât mai curând posibil, în vederea adoptării formale a acestuia de către unul dintre viitoarele Consilii.
Inițiativa ReFuelEU Aviation face parte din pachetul „Fit for 55”. Prezentat de Comisia Europeană la 14 iulie 2021, pachetul are ca obiectiv să permită UE să își reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030 față de nivelurile din 1990 și să atingă neutralitatea climatică în 2050.