Foto: Apple

Apple Watch: Poate fi un dispozitiv să fie cu adevărat „neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon”?

Marțea trecută, în cadrul mult-așteptatului său discurs anual, Apple a alocat mult timp din prezentare pentru a reaminti obiectivele sale în materie de climă și a face un bilanț al emisiilor și al realizărilor sale în materie de economisire a energiei, scrie Euronews Green.

Pe lângă noul iPhone 15, compania americană a prezentat cel mai recent model al ceasului său inteligent. Pe lângă prezentarea celor mai noi caracteristici ale sale, Apple și-a asigurat clienții că acesta este primul său produs „neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon”.

Mesajele în favoarea mediului și angajamentul față de tranziția ecologică au constituit o mare parte din prezentare.

Printre acestea s-a pus accent pe utilizarea mai multor materiale reciclate în noul iPhone. De asemenea, a fost subliniat angajamentul producătorului de a reduce emisiile și intenția de a face toate produsele neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2030.

Într-un moment în care criza climatică devine din ce în ce mai palpabilă, compania californiană dorește ca publicul să o vadă ca pe o alegere sustenabilă în materie de tehnologie, scrie Euronews.

Având în vedere ambițiile ecologice promise de companie, mulți se întreabă dacă este vorba doar de o altă operațiune de spălare de imagine ecologică? Poate modelul de afaceri al Apple să fie cu adevărat sustenabil din punct de vedere ecologic?

Primul dispozitiv Apple cu emisii neutre de dioxid de carbon
Noile Apple Watch Series 9 și Ultra 2, precum și modelul anterior SE, au fost prezentate ca dispozitive „neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon”, de la producție până la vânzare. În rapoartele de mediu, Apple explică modul în care a calculat emisiile pentru a putea afirma acest lucru.

Compania se bazează pe kilogramele de carbon emise în diferitele faze de viață ale produselor sale, de la materiale până la transport.

De asemenea, aceasta include și energia electrică consumată, atât la fabricarea ceasurilor inteligente – care reprezintă cea mai mare parte a emisiilor -, cât și cea folosită de clienți pentru a le reîncărca acasă.

Ținând cont de toate acestea, Apple susține că a atins neutralitatea în două moduri: prin reducerea emisiilor acolo unde poate acționa direct și prin compensarea acestora acolo unde nu poate.

Conform propriilor sale rapoarte, reducerea emisiilor a fost realizată în trei moduri. Utilizând 100% energie electrică nepoluantă în procesele sale de producție, acordând prioritate transportului pe mare și prin alte mijloace în locul celui aerian și crescând cantitatea de materiale reciclate și durabile din dispozitivele sale.

De asemenea, Apple spune că nu va mai folosi piele în curelele și carcasele sale, din cauza costurilor ridicate de mediu ale industriei zootehnice.

Emisiile rămase sunt compensate cu credite de carbon în cadrul unor proiecte de mediu care, spune compania, îndeplinesc standardele internaționale pentru a fi reale și cuantificabile.

”Creditele de carbon aplicate sunt retrase după sfârșitul fiecărui an fiscal, pentru a corespunde emisiilor rămase din numărul total de produse vândute în anul fiscal anterior”, explică Apple.

Este strategia ecologică a Apple cu adevărat sustenabilă?
Deși compania de tehnologie se laudă de ani de zile că produsele sale sunt ecologice, unii analiști consideră că aceste reclame sunt o altă operațiune de greenwashing.
Însuși conceptul de „neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon” a fost pus sub semnul întrebării din cauza confuziei pe care o creează pentru unii consumatori.

„Nu există un produs neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon”, a declarat David Ho, climatolog și profesor la Universitatea din Hawaii, pentru revista Wired.

„Este un fel de prostie. Le dă consumatorilor ideea că există căi de ieșire din aceste probleme care nu implică un consum mai mic”, consideră Ho.

Expertul glumește pe Twitter spunând că, dacă noul Apple Watch nu absoarbe CO2 din atmosferă, eticheta „carbon-neutru” nu este altceva decât marketing.

Una dintre principalele critici aduse produselor și serviciilor „neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon” este aceea că, deși pot reduce impactul asupra mediului în faza de producție, acestea se bazează în continuare pe credite de carbon, externalizând emisiile prin investiții în proiecte ecologice, cum ar fi reîmpădurirea.

Această strategie a fost pusă la îndoială de organizații de mediu precum NewClimate Institute.

„Literatura științifică recentă a demonstrat din nou și din nou că impactul real asociat proiectelor de creditare a carbonului este mult inferior celui pe care îl sugerează etichetele lor”, afirmă organizația non-profit.

„Din cauza perturbărilor naturale sau provocate de om, cum ar fi incendiile de pădure, degradarea terenurilor sau schimbarea utilizării terenurilor, stocarea carbonului în cadrul proiectelor de silvicultură și de utilizare a terenurilor este probabil să fie doar temporară și, prin urmare, nu este în niciun caz comparabilă cu faptul de a nu fi emis gaze cu efect de seră în primul rând.”

Este mai bine să refolosiți decât să reciclați?
Având în vedere că cel mai bun mod de a reduce emisiile este să nu le emitem în primul rând, creșterea duratei de viață a dispozitivelor noastre rămâne cel mai bun mod de a reduce amprenta lor asupra mediului.

Un studiu realizat în 2019 de Biroul European de Mediu a observat că o creștere a duratei de viață a telefoanelor noastre și a altor dispozitive cu doar un an ar reduce emisiile de carbon în UE cu o valoare echivalentă cu cea a eliminării a 2 milioane de mașini de pe drumurile noastre.

Potrivit rețelei de organizații de cetățeni pentru protecția mediului, în fiecare an se vând aproximativ 211 milioane de telefoane în UE. În medie, acestea sunt utilizate timp de doar trei ani înainte de a fi înlocuite cu altele noi.

Prin urmare, chiar dacă companiile de tehnologie își sporesc angajamentele de mediu, prelungirea utilizării dispozitivelor noastre rămâne cea mai sustenabilă opțiune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *