Aeroportul Amsterdam Schiphol a anunţat marţi o viitoare interdicţie a zborurilor de noapte şi a avioanelor private pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră şi poluarea fonică, relatează Bloomberg.
Decolarea avioanelor va fi interzisă între miezul nopţii şi 06:00 dimineaţa şi acestea nu vor avea voie să aterizeze înainte de ora 05:00 dimineaţa, a declarat directorul general al aeroportului într-un comunicat. Aceste modificări la unul dintre cele mai mari hub-uri aeriene din Europa urmează să intre în vigoare din 2025-2026.
Aceste măsuri fac parte dintr-un efort de reducere a zgomotului și a emisiilor de dioxid de carbon, în conformitate cu Acordul de la Paris privind clima. Avioanele private și aviația de afaceri de mici dimensiuni cauzează o cantitate „disproporționată” de poluare fonică și de CO2 și vor fi interzise, a declarat aeroportul. De asemenea, Schiphol renunță la planurile pentru o pistă suplimentară.
Noile reguli, care vor însemna cu 10.000 de zboruri de noapte mai puține anual, vin după ce guvernul olandez a propus reducerea capacității anuale a aeroportului cu până la 12%, până la 440 000 de zboruri până în 2024, un efort care este contestat în instanță de companiile aeriene.
„Prea mult timp ne-am gândit doar la creştere şi prea puţin la preţul pe care trebuie să îl plătim”, a declarat directorul general al grupului Royal Schiphol, Ruud Sondag, într-un comunicat.
Zborurile avioanelor private reprezintă de aproximativ 20 de ori mai multe emisii de CO2 decât un zbor obişnuit, potrivit aeroportului.
Filiala olandeză a Air France-KLM s-a declarat surprinsă de propunerile Schiphol, care au „consecințe profunde” pentru companiile aeriene. KLM, care reprezintă aproape 60% din traficul de la Schiphol, se va alătura altor organizații de aviație și va prezenta viziunea sa asupra planurilor ministerului olandez al Infrastructurii până la 15 iunie, a precizat aceasta într-un comunicat.
În timp ce zborurile cargo vor trebui să respecte reguli mai stricte pentru aeronavele mai zgomotoase și închideri pe timp de noapte, Schiphol dorește să păstreze 2,5% din sloturile de decolare și aterizare disponibile pentru astfel de avioane. „Din cauza reglementărilor internaționale privind sloturile, zborurile cargo se luptă în prezent pentru a-și păstra sloturile la Schiphol”, a precizat compania.