Statele Unite ale Americii şi Japonia au semnat marţi un acord vizând întărirea „lanţurilor de aprovizionare pentru minerale critice şi baterii pentru vehiculele electrice”, precum şi a schimburilor între cele două ţări în ce priveşte aceste produse, esenţiale pentru tranziţia energetică şi dominate până în prezent de China, relatează Reuters.
Potrivit unor înalți oficiali ai administrației Biden, acordul negociat rapid interzice celor două țări să adopte restricții bilaterale la export pentru mineralele cele mai importante pentru bateriile vehiculelor electrice. Printre aceste minerale se numără litiul, nichelul, cobaltul, grafitul și manganul.
De asemenea, acordul urmărește să reducă dependența americano-japoneză de China pentru astfel de materiale. Acordurile comerciale axate pe minerale reprezintă una dintre modalitățile prin care administrația Biden speră să deschidă accesul aliaților de încredere la creditele fiscale de 7.500 de dolari pe vehicul pentru mașinile electrice prevăzute în Legea privind reducerea inflației de anul trecut, axată pe climă.
Jumătate din creditul destinat consumatorilor cumpărători este rezervat pentru vehiculele și bateriile asamblate în America de Nord, o sursă de tensiune considerabilă cu Uniunea Europeană, Japonia și Coreea de Sud, care se tem că producătorii lor de automobile și baterii vor deveni necompetitivi.
Cealaltă jumătate din credit este condiționată de faptul că cel puțin 40% din valoarea mineralelor critice din baterie au fost extrase sau prelucrate în Statele Unite sau într-o țară cu un acord de liber schimb cu SUA sau reciclate în America de Nord.
Japonia colaborează cu Statele Unite pentru a semna acordul marți la Washington, a declarat ministrul comerțului Yasutoshi Nishimura reporterilor din Tokyo.
„Întrucât se așteaptă ca cererea de baterii pentru vehicule electrice să crească semnificativ, asigurarea unor minerale importante, esențiale pentru producția acestora, este o problemă urgentă”, a declarat Nishimura.
Trezoreria americană este așteptată să definească cerințele de aprovizionare pentru subvențiile fiscale pentru vehiculele electrice până la sfârșitul acestei săptămâni, oferind îndrumări așteptate cu nerăbdare de sectoarele auto, al bateriilor și al energiei curate.
Dar, întrebați dacă acordul comercial ar califica bateriile, componentele și vehiculele de origine japoneză pentru această parte a creditului fiscal, oficialii au spus că această decizie este de competența Trezoreriei.
Nishimura a declarat că se așteaptă ca vehiculele electrice fabricate cu minerale extrase sau prelucrate în Japonia să îndeplinească cerințele de scutire de impozit conform legii americane.
Oficialii americani au declarat că Reprezentantul pentru Comerț al SUA nu intenționează să ceară aprobarea Congresului pentru acordul comercial privind mineralele, deoarece acesta intră sub autoritatea agenției de a negocia acorduri comerciale sectoriale la nivel executiv.
Dar au spus că prevederile din acord pentru promovarea drepturilor muncii și a reciclării în lanțurile de aprovizionare cu minerale pentru baterii ar ajuta ambele țări.
„Japonia este unul dintre cei mai valoroși parteneri comerciali ai noștri, iar acest acord ne va permite să aprofundăm relația noastră bilaterală existentă”, a declarat reprezentanta SUA pentru comerț, Katherine Tai, într-un comunicat.
„Acesta este un moment binevenit, deoarece Statele Unite continuă să lucreze cu aliații și partenerii noștri pentru a consolida lanțurile de aprovizionare cu minerale critice, inclusiv prin Legea privind reducerea inflației.”
Cele două țări au convenit să revizuiască acordul privind mineralele la fiecare doi ani, inclusiv dacă este oportună denunțarea sau modificarea acestuia.