Photo 213740511 © Maksim Safaniuk | Dreamstime.com

UE va propune reducerea cu 90% a limitelor de emisii de CO2 pentru camioane

Uniunea Europeană va propune marți limite mai stricte de emisii de CO2 pentru vehiculele grele de marfă, cerând ca noile camioane să reducă emisiile cu 90% până în 2040, pentru a contribui la atenuarea schimbărilor climatice, potrivit Reuters.

Scopul este de a alinia sectorul transporturilor la obiectivul UE de a avea zero emisii nete de gaze cu efect de seră în întreaga economie până în 2050. Această măsură vine după ce, anul trecut, blocul celor 27 de state membre a convenit asupra unui termen limită de 2035 pentru ca mașinile noi să nu emită CO2.

Comisia Europeană va propune marți o reducere de 90% a emisiilor pentru camioanele noi vândute în UE începând cu 2040, au declarat pentru Reuters doi oficiali europeni.

Un proiect, consultat de Reuters, nu a specificat obiectivul final, dar a precizat că UE urmărește să stimuleze investițiile la nivelul întregii industrii în vehicule cu emisii zero și să stimuleze inovarea.

„Inițiativele la nivel național și local nu vor fi suficiente. Lipsa unei acțiuni coordonate la nivelul UE s-ar traduce printr-un risc de fragmentare a pieței”, se arată în proiect.

Un obiectiv de 90% ar fi departe de obiectivul de zero emisii pe care Olanda, Belgia, Danemarca și Luxemburg l-au solicitat luna trecută. Alte câteva țări din UE au susținut că un obiectiv de zero emisii în 2040 este prea devreme pentru ca producătorii să îl îndeplinească, au declarat diplomații.

Militanții au declarat că noile camioane cu emisii de CO2 înregistrate în 2040 ar fi încă în circulație în 2050, ceea ce ar împiedica obiectivul blocului comunitar de a atinge nivelul zero emisii nete până la acea dată.

„Camioanele poluante vor continua să fie vândute cu ani mai mult decât este necesar, ceea ce va face imposibil obiectivul net zero al UE”, a declarat Fedor Unterlohner, director de transport de marfă la grupul de campanie Transport & Environment.

Camioanele din UE aveau, în medie, 14 ani vechime în 2020, potrivit datelor publicate anul trecut de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile.

Parlamentul European și țările UE trebuie să negocieze și să aprobe normele înainte ca acestea să intre în vigoare.

Constructorul suedez de camioane AB Volvo VOLVb.ST a început anul trecut producția în serie de camioane electrice grele și își propune ca jumătate din livrările sale globale de camioane să fie electrice până în 2030.

Alte căi de decarbonizare a camioanelor includ trecerea de la motoarele cu combustie la pilele de combustie cu hidrogen, deși nu se așteaptă ca acestea să fie disponibile în număr mare până în a doua jumătate a acestui deceniu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *