Patru din zece români admit că își vor schimba comportamentul de cumpărare și consum al băuturilor îmbuteliate odată cu intrarea în vigoare a Sistemului de Garanție-Returnare, arată datele unui studiu derulat de Studiu Reveal Marketing Research.
Sistemul Garanție-Returnare, proiectul de economie circulară prin care românii vor plăti o garanție de 0,50 de lei atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, urmând să primească contravaloarea garanției înapoi reciclând.
În ceea ce privește modul în care românii cred că implementarea noului sistem le va influența obiceiurile de consum, 44% declară că vor cumpăra băuturi la fel ca până acum, în special bărbații (50% vs. 38% femei) și cei peste 45 ani (52%), categorie de vârstă care a manifestat cea mai mare deschidere de a returna întotdeuna ambalajele băuturilor. 19% consideră că vor cumpăra ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puține ori garanția, în special femeile (23% vs. 15% bărbați) și tinerii între 25-34 de ani (30%).
Într-o mai mică măsură îi regăsim pe cei care declară nu pot aprecia momentan dacă și cum li se vor schimba obiceiurile de consum (14%), pe cei care vor cumpăra mai rar (13%) sau pe cei care vor alege produse mai ieftine la raft (10%).
De asemenea, 61% dintre români intenționează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor pentru a recupera garanția de la achiziție, cei cu vârste peste 45 ani (71%) și cei din mediul rural (68% vs. 59% mediul urban) remarcându-se ca fiind cei mai disciplinați, în timp ce 36% declară că le vor returna ocazional, în special tinerii între 25-34 de ani (45%).
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 21-26 noiembrie 2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1005 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.