Încrederea excesivă în tehnologie în educație poate fi neproductivă sau chiar dăunătoare, dacă interferează cu dobândirea unor abilități de bază, cum ar fi cititul, a avertizat ONU, transmite AFP.
Agenția pentru educație, cultură și știință a organismului, UNESCO, a declarat într-un raport că, deși elevii ar trebui să învețe despre tehnologia din lume, profesorii ar trebui să fie atenți la utilizarea excesivă a mijloacelor „tehnologice fanteziste” în clasă.
„Există puține dovezi solide privind valoarea adăugată a tehnologiei digitale în educație”, se arată în raport.
Tehnologia în sala de clasă „poate avea un impact dăunător dacă este inadecvată sau excesivă”, se arată în raport. „Ar trebui să se concentreze pe rezultatele învățării, nu pe intervențiile digitale”.
Manos Antoninis, care a condus raportul UNESCO, a declarat că, la 20 de ani după ce laptopurile au început să fie distribuite în școli, este clar că astfel de politici funcționează doar dacă sunt combinate cu un cadru pedagogic solid.
Însă doar „câteva țări au avut răbdarea și energia de a se îndrepta în această direcție”, a spus el.
„Nu este suficient să distribui doar dispozitive”, a spus el.
UNESCO a observat o tendință în creștere de interzicere a smartphone-urilor în sălile de clasă, „una din patru țări” adoptând legi și reglementări în acest sens.
„Prezența unui telefon într-o sală de clasă poate fi foarte deranjantă”, a spus Antoninis.
El a precizat că interzicerea smartphone-urilor în școli, inclusiv de către țări liberale precum Olanda, a fost „o constatare interesantă și surprinzătoare” pentru cercetătorii UNESCO.
„Oamenii se gândesc puțin mai mult la consecințele și la distracțiile din școli”, a spus el.
Raportul a avertizat cu tărie împotriva înlocuirii tehnologiei cu dobândirea de competențe-cheie tradiționale, care ar putea ajuta copiii să evite unele dintre capcanele lumii digitale.
De exemplu, elevii cu abilități solide de citire au fost mult mai puțin susceptibili de a fi înșelați de e-mailurile de phishing, a declarat Antoninis.
„Dacă ești învățat să citești bine, să citești pentru a înțelege sensul, asta te face și mai bine pregătit să navighezi în lumea digitală, iar aceasta este o realitate pe care o uităm adesea”, a spus Antoninis.