Normele de emisii Euro 7 propuse de Uniunea Europeană pentru autovehicule vor complica viața industriei auto și vor crește prețurile la mașinile noi cu circa 2.000 de euro, fără a aduce beneficiile de mediu scontate, a declarat marți un grup de lobby din industrie.
Înaintea summitului Consiliului European din această săptămână, în cadrul căruia liderii UE vor aborda problema competitivității UE, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) își reiterează apelul de a accelera acțiunile pentru a asigura baza industrială a UE în timpul tranziției ecologice.
„Recenta propunere Euro 7 privind emisiile poluante este un exemplu perfect de reglementare care va adăuga complexitate și incertitudine în deciziile și investițiile cheie ale producătorilor europeni de autovehicule, fără a aduce beneficiile de mediu pe care pretinde că le oferă”, a continuat ea.
Standardul Euro 6 în vigoare în prezent, împreună cu accelerarea vehiculelor electrice, are potențialul de a asigura o reducere de 80% a emisiilor de NOx până în 2035, comparativ cu 2020, spun reprezentanții ACEA. Propunerea Euro 7 ar aduce cel mult 4 puncte suplimentare pentru autoturisme și 2 puncte suplimentare pentru camioane.
Acest impact marginal ar avea un cost ridicat: ACEA estimează că propunerea Euro 7 ar duce la o creștere de 2.000 de euro a prețului mediu al unui automobil nou. Acest lucru înseamnă că mulți oameni ar fi forțați să prelungească durata de viață a mașinilor vechi, cu un efect contraproductiv asupra mediului și climei.
În cadrul unei audieri la Parlamentul European de la Bruxelles, președintele ACEA și directorul general al Grupului Renault, Luca de Meo, a declarat astăzi: „Europa și industria sa auto se află într-un moment de cotitură. Provocările sunt uriașe, la fel ca și presiunea asupra industriei auto”.
„Astăzi, producătorii europeni de autovehicule se confruntă cu o provocare foarte asimetrică. Nu mai suntem în fruntea cursei tehnologice”, a declarat de Meo. „În același timp, pe măsură ce stimulentele de achiziție pentru vehiculele cu emisii zero se diminuează în UE, observăm un sprijin masiv acordat concurenților noștri din China și SUA. Toate acestea se întâmplă într-un context în care competitivitatea europeană generală se erodează.”
Directorul general al ACEA, Sigrid de Vries, a explicat: „O provocare majoră pentru sectorul auto din ultimii ani a fost volumul mare de legislație nouă, de la reducerea emisiilor de CO2 la țeava de eșapament până la încorporarea criteriilor de durabilitate și de diligență în legislația din domeniul auto. Deși legitimitatea acestor inițiative nu este pusă la îndoială, iar industria investește masiv în realizarea obiectivelor acestora, Europa poate și trebuie să facă mai mult pentru ca legislația să fie coerentă, realizabilă și competitivă în context global.”
„Întrucât reînnoirea parcului auto este cel mai puternic instrument de reducere atât a emisiilor de CO2, cât și a emisiilor poluante, ar trebui să căutăm modalități de accelerare a acesteia”, a declarat de Meo. „De asemenea, trebuie să luăm în considerare oportunități suplimentare, folosind instrumentele potrivite și acționând acolo unde este logic. În ceea ce privește calitatea aerului, ar trebui să ne concentrăm asupra marilor zone urbane, respectând principiile subsidiarității și proporționalității, deoarece aici este o problemă reală.”