New York vrea să introducă prima taxă de congestionare a traficului din America, dar se confruntă cu o opoziție acerbă – inclusiv din partea celebrelor taxiuri galbene din oraș, anunță AFP.
Planul, asemănător tarifelor existente de mult timp în Londra și Singapore, urmărește să îmbunătățească calitatea aerului în metropolă prin reducerea traficului de pe străzile aglomerate din Manhattan.
De asemenea, urmărește să strângă veniturile atât de necesare pentru a moderniza un sistem de metrou care se află în declin și care este folosit zilnic de aproximativ patru milioane de newyorkezi.
Sistemul, care ar trebui să înceapă anul viitor, este contestat în instanță, ceea ce arată dificultatea de a percepe taxe de la șoferi într-o țară în care mașina este rege.
Oficialii insistă că taxa va ajuta mediul înconjurător prin reducerea poluării și va face orașul care nu doarme niciodată mai eficient prin scurtarea timpului de călătorie.
„Taxarea congestiei este o oportunitate generațională”, a declarat John McCarthy, purtător de cuvânt al Autorității Metropolitane de Transport din New York (MTA).
Planul ar urma să taxeze șoferii care se aventurează sub strada 60 din Manhattan, o zonă care cuprinde cartierele de afaceri Midtown și Wall Street.
MTA nu a stabilit încă tarifele, dar ia în considerare posibilitatea de a percepe 23 de dolari la orele de vârf și 17 dolari în afara orelor de vârf.
Șoferul de taxi Wein Chin se teme că această taxă, pe care taximetriștii ar urma să o transfere clienților, va însemna mai puține curse.
El câștigă în jur de 300-400 de dolari pe săptămână și se luptă deja să achite un împrumut de 170.000 de dolari pe care îl datorează pentru autorizația de taxi.
New York Taxi Workers Alliance, un sindicat care reprezintă 21.000 de taximetriști, estimează că prin această taxă șoferii ar putea pierde 8.000 de dolari pe an din venituri.
Membrii au ieșit în stradă în ultimele săptămâni pentru a cere să fie scutiți de taxă.
Președintele sindicatului, Bhairavi Desai, a declarat că taxa ar putea suna ca un semnal de alarmă pentru unii șoferi deja loviți în ultimii ani de valul de șoferi Uber și de pandemie.
„Nu există decât atât de multă cenușă din care Phoenix-ul se poate ridica”, a declarat ea pentru AFP.
Emisiile de carbon
Oficialii au propus reduceri pentru a-i liniști pe newyorkezii cu venituri mici.
Aproximativ 700.000 de vehicule intră în fiecare zi în zona de tarifare propusă, iar mașinile circulă în medie cu doar 11 km pe oră din cauza blocajelor, spun oficialii.
Schema are ca scop reducerea traficului cu zece procente zilnic, reducând astfel emisiile de dioxid de carbon.
Oficialii citează studii care arată că în centrul Londrei s-a înregistrat o scădere de 20% a emisiilor de CO2 după introducerea taxei în 2003.
„Știm că poluarea autovehiculelor contribuie în mare măsură la criza climatică care dăunează atât planetei noastre, cât și sănătății noastre”, a declarat Tim Donaghy de la Greenpeace.
„Renunțarea la mașini și trecerea la mai mult transport în comun este un pas în direcția corectă și poate crea orașe mai sănătoase și mai centrate pe oameni”.
Planul New York-ului a fost elaborat de ani de zile. Michael Bloomberg a propus o taxă de trecere în 2007, când era primar, dar abia în 2019 legislatorii au ajuns în cele din urmă la un acord.
Guvernul federal a aprobat apoi propunerea în luna iunie a acestui an, iar oficialii locali s-au angajat să introducă taxa în primăvara anului 2024.
Statul vecin New Jersey a reacționat dând în judecată guvernul, susținând că sistemul ar reprezenta o povară financiară nedreaptă pentru cei care trebuie să meargă cu mașina în Manhattan pentru a munci.
Statul se opune, de asemenea, ca locuitorii săi să fie nevoiți să plătească pentru modernizarea rețelei de trenuri subterane din New York.
MTA estimează că această tarifare va genera 1 miliard de dolari anual pentru îmbunătățirea metroului.
Guvernatorul New Yorkului, Kathy Hochul, a promis că procesul intentat de New Jersey nu va împiedica aplicarea tarifării pentru congestionarea traficului.
„Este un câștig, un câștig pentru transportul în comun, trafic și mediu”, a declarat pentru AFP Danny Pearlstein, un purtător de cuvânt al grupului de susținere a transportului în comun Riders Alliance.