Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a anunțat o sumă suplimentară de 40 de miliarde de euro pentru rețeaua sa feroviară – în parte prin completarea capitalului companiei de stat, care așteaptă aprobării Comisiei Europene, scrie Euractiv.
Compania feroviară germană de stat Deutsche Bahn (DB) a devenit din ce în ce mai nepunctuală, aproape o treime din totalul pasagerilor ajungând cu o întârziere de 15 minute sau mai mult în 2022.
Pentru a rezolva această problemă, guvernul intenționează acum să cheltuiască 40 de miliarde de euro în plus pentru rețeaua feroviară în anii de până în 2027, a anunțat vineri (15 septembrie) ministrul transporturilor, Volker Wissing (FDP/Renew).
„Infrastructura feroviară a fost neglijată timp de decenii și adusă la limitele sale absolute”, a declarat Wissing într-un comunicat. „Acest lucru nu mai este acceptabil și nu mai este demn de o economie modernă”, a adăugat el.
Din această sumă, 12,5 miliarde de euro ar trebui să vină ca o completare a capitalului companiei, în așteptarea aprobării Comisiei Europene.
În timp ce compania de stat ceruse în total încă 45 de miliarde de euro pentru a-și reînnoi infrastructura, restul de 5 miliarde de euro vor fi „completate” în următorii ani, a precizat Wissing.
Directorul general al Deutsche Bahn, Richard Lutz, i-a mulțumit lui Wissing pentru finanțarea suplimentară și a promis că va moderniza un total de 40 de rute din țară.
Investiția în modernizarea infrastructurii feroviare este „fără precedent” în istoria Germaniei, a declarat Lutz.
Pachetul este finanțat parțial printr-o nouă creștere a taxei rutiere germane pentru camioane, care va fi majorată cu o taxă pe CO2 de 200 de euro pe tona de CO2 începând cu decembrie 2023.
O mare parte din mijloacele financiare ar trebui să provină, de asemenea, din „fondul pentru climă și tranziție” al Germaniei, în valoare de 212 miliarde de euro, care este alimentat din veniturile provenite din sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) și din taxa națională a carbonului pentru combustibilii pentru încălzire și transport.
Reprezentanții clienților feroviari au lăudat măsurile, dar au avertizat legiuitorii să nu devieze banii din taxa pe CO2 pentru camioane către alte mijloace.
„Această porțiune nu trebuie să fie tăiată”, a declarat Alexander Kaas Elias de la clubul german de mobilitate VCD. Cele 45 de miliarde de euro sunt „urgent necesare”, a subliniat el, amintind guvernului de propriul său obiectiv ambițios de a dubla numărul de pasageri ai DB până în 2030, ca parte a agendei sale privind clima.
„Dacă [guvernul] este serios în privința acordării priorității transportului feroviar, trebuie să furnizeze efectiv această sumă”, a spus el.
Începând de anul viitor, guvernul german intenționează să separe structura companiei de stat Deutsche Bahn, obligând departamentele de infrastructură responsabile de rețeaua feroviară și de exploatarea stațiilor să lucreze în numele „binelui public”, în loc să se concentreze pe profitabilitate.