Mai mulți factori vor face ca anul 2023 să reprezinte un adevărat test pentru determinarea guvernelor și a industriei auto în ceea ce privește promovarea vehiculelor electrice cu baterii (BEV), potrivit Gartner.
„2023 este momentul adevărului pentru a permite avansul electrificării complete”, a declarat Pedro Pacheco, vicepreședinte analist la Gartner. „Creșterea bruscă a prețurilor la electricitate în Europa face ca costurile de funcționare ale BEV-urilor să fie mai puțin atractive, iar unele țări, precum Marea Britanie, Elveția și Australia, încep să introducă impozitarea vehiculelor electrice. În plus, China a pus capăt subvențiilor pentru vehiculele electrice la începutul anului 2023, iar infrastructura globală de încărcare are încă multe lacune de acoperire, iar calitatea medie a serviciilor este slabă.”
În plus, creșterea bruscă a prețurilor materiilor prime, cum ar fi litiul și nichelul, va duce în mod inerent la creșterea costurilor BEV, ceea ce va îngreuna sarcina producătorilor de echipamente originale (OEM) de a reduce diferența de preț față de vehiculele cu combustie internă. Prin urmare, vânzările de BEV ar putea crește într-un ritm considerabil mai lent sau ar putea stagna pe unele piețe, ceea ce va face ca investițiile legate de BEV să dureze mai mult timp pentru a atinge pragul de rentabilitate.
Gartner se așteaptă ca lipsa lanțului de aprovizionare în industria auto să continue până în 2023. „La mai bine de doi ani de la începutul pandemiei, producătorii de automobile încă nu pot prevedea sfârșitul penuriei de cipuri semiconductoare sau al penuriei ulterioare de vehicule pe care le pot produce. De asemenea, se confruntă cu o aprovizionare insuficientă cu materiale cheie pentru bateriile BEV, ceea ce a dus la creșterea prețurilor la produsele de bază”, a declarat Mike Ramsey, vicepreședinte analist la Gartner.
„Transformarea digitală a comerțului cu amănuntul din sectorul auto nu a stagnat, ci doar și-a redus viteza”, a spus Pacheco. „Pe măsură ce mediul economic instabil face ca piața auto să treacă încet de la constrângerea ofertei la constrângerea cererii, producătorii auto și comercianții cu amănuntul se vor concentra din nou asupra tranziției către vânzările online. De asemenea, vor face acest lucru pentru a reduce costurile de vânzare.”
Această perioadă de recesiune oferă o oportunitate pentru CIO-urile din industria auto de a-și ajuta companiile să își crească cota de piață prin intermediul tehnologiei. De exemplu, mai mulți producători auto consacrați încearcă să se transforme în companii de tehnologie, dar cultura lor corporativă a reprezentat un obstacol major în calea ambițiilor lor.
„Acesta trebuie să fie punctul lor de plecare pentru a evita mărirea decalajului față de producătorii auto nativi digitali și pentru a-și crește și mai mult veniturile prin intermediul tehnologiei”, a declarat Pacheco.
Dincolo de 2023
Gartner preconizează că, până în 2026, peste 50% din vehiculele electrice vândute la nivel global vor fi automobile de marcă chineză.
„Există mai mult de 15 companii chineze care vând EV-uri și multe dintre acestea sunt modele mai mici și mult mai puțin costisitoare decât cele vândute de rivalii străini”, a spus Ramsey. „În timp ce producătorii auto străini precum Tesla, VW și GM vând multe EV-uri în China, creșterea este mult mai rapidă în cazul companiilor chinezești.”
Pe măsură ce cererea de mașini electrice crește în întreaga lume, firmele chinezești sunt bine poziționate pentru a profita de această creștere, având un acces bun la minerale cheie și la capacitățile de producție a bateriilor din China. Gartner recomandă CIO-urilor din industria auto care se concentrează pe vehicule electrice, să integreze software de planificare și vizibilitate a lanțului de aprovizionare pentru a asigura decizii de afaceri mai bune cu privire la locul de aprovizionare cu materiale cheie și pentru a asigura reziliența pentru materialele cheie.
Analiștii Gartner estimează că, până în 2025, giganții din domeniul tehnologiei vor deține o parte din sistemul de operare pentru 95% dintre mașinile noi aflate în circulație.
Giganții din domeniul tehnologiei au început să înlocuiască furnizorii de nivel 1 consacrați din industria auto în calitate de furnizori de software la bordul vehiculelor (de exemplu, Google Automotive Services și CarPlay) și, de asemenea, își folosesc ecosistemele pentru a revendica o parte mai mare din teritoriul sistemului de operare al vehiculelor (de exemplu, parteneriatul dintre Renault și Google și parteneriatul dintre VW și Microsoft). În plus, mai mulți giganți din domeniul tehnologiei sunt direct implicați în dezvoltarea, fabricarea și vânzarea de automobile. Foxconn, Huawei, Alibaba, Xiaomi, Tencent și Sony sunt toate exemple ale acestei tendințe.
„A avea succes de unul singur nu va fi posibil pentru un OEM sau un furnizor tradițional”, a declarat Pacheco. „Fiecare dintre ei trebuie să încheie parteneriate cu cel puțin câțiva giganți digitali dacă vor să rămână profitabili și competitivi în industrie.”