Photo 50388812 © Belish | Dreamstime.com

Dieselgate: Milioane de mașini „extrem de poluante” se află încă pe drumurile europene – raport

La șapte ani de la izbucnirea scandalului Dieselgate, 13 milioane de mașini diesel care produc niveluri „extreme” de poluare atmosferică toxică se află încă pe șoselele din Europa și Marea Britanie, potrivit unui raport, citat de The Guardian. Mașinile acoperă 200 de modele diferite produse de toți marii producători.

Grupul de cercetare non-profit, Consiliul Internațional pentru Transporturi Curate (ICCT), a dezvăluit în 2015 că multe mașini diesel erau extrem de poluante, emițând mult mai mulți oxizi de azot pe șosea decât în testele oficiale. Scandalul a dus la introducerea unui test mai riguros în UE în 2019.

Cu toate acestea, pe baza unor probe de testare extinse, ICCT a arătat acum că aproximativ 13 milioane de vehicule diesel foarte poluante vândute între 2009 și 2019 se află încă pe șosele. Alte 6 milioane de autovehicule diesel au niveluri „suspecte” de emisii, a precizat ICCT.

„Au trecut mai bine de șapte ani de la izbucnirea scandalului Dieselgate”, a declarat Michelle Meyer, de la ICCT. „Cu toate acestea, din cauza măsurilor corective limitate, aceste vehicule continuă să funcționeze în prezent în întreaga Europă, dăunând sănătății tuturor celor care sunt expuși la poluarea aerului generată de aceste emisii.”

ICCT a precizat că cele mai bine vândute modele din perioada 2009-2019 în UE27 și în Regatul Unit cu emisii „extreme” sunt versiunile Euro 5 ale modelelor VW Passat și Tiguan, Renault Clio, Ford Focus și Nissan Qashqai.

Datele de testare analizate au inclus teste oficiale guvernamentale, măsurători independente cu ajutorul unor echipamente atașate la eșapament și măsurători pe marginea drumului ale emisiilor reale ale vehiculelor în timp ce șoferii treceau pe lângă ele. Acestea din urmă, cuprinzând 700 000 de măsurători în cinci țări europene, au arătat că aproximativ 75% dintre tipurile de motoare diesel depășesc pragul „extrem”.

În ultimele trei decenii, UE a stabilit limite din ce în ce mai stricte pentru emisiile de gaze de eșapament, iar producătorii le respectă prin adăugarea de noi tehnologii la toate vehiculele. ICCT susține că este „aproape sigur” că mașinile cu emisii „extreme” foloseau un dispozitiv de dezactivare, un software care modifică sau dezactivează tehnologiile de emisii ale vehiculului în anumite condiții.

Hotărârile pronunțate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) începând din 2020 au clarificat ce constituie un dispozitiv de invalidare ilegal, iar datele de testare, plus documentele transmise de unii producători guvernelor, sugerează că multe modele încă mai au astfel de dispozitive.

Organizația caritabilă de drept al mediului ClientEarth și alte grupuri au folosit noile dovezi ale ICCT pentru a trimite plângeri juridice guvernelor britanic, francez și german, afirmând că acestea nu au reușit să abordeze o aparentă „epidemie” de dispozitive de invalidare, așa cum le cere legea. Atât ICCT, cât și ClientEarth au declarat că proporția de vehicule foarte poluante care au fost rechemate în service este mică și că nu există transparență în ceea ce privește eficiența reparațiilor.

Conform Agenției Europene de Mediu, poluarea aerului continuă să fie cel mai mare pericol pentru sănătatea mediului în Europa. Se estimează că emisiile de dioxid de azot, produse în mare parte de vehiculele diesel, sunt responsabile de 64.000 de decese premature în fiecare an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *