Photo 105370170 © Dezzor | Dreamstime.com

Inteligența artificială îi ajută pe piloții de avion să evite zonele care creează dâre poluante pe cer

Urmele sau norii de condensare din spatele avioanelor sunt o priveliște familiară pe cerul din întreaga lume încă de la începutul erei avioanelor cu reacție. Cu toate acestea, un nou experiment realizat de Google și American Airlines sugerează că acestea ar putea deveni în curând mult mai rare, într-un câștig mic, dar semnificativ, care ar putea contribui la lupta pentru reducerea emisiilor din aviație, scrie The Guardian.

Piloții care au zburat folosind modele de inteligență artificială pentru a alege diferite altitudini au reușit să reducă dârele de pe cer cu 54%, așteptându-se și alte îmbunătățiri, a declarat compania Google într-o postare pe blog.

„Aceasta este prima dovadă că zborurile comerciale pot evita urmele de condensare și, astfel, pot reduce impactul lor asupra climei,” au scris Carl Elkin și Dinesh Sanekommu, ambii angajați ai Google.

Urmele de condensare se formează atunci când particulele de suie provenite din motoarele aeronavelor care ard kerosen se aglomerează cu particulele de apă din aerul umed, permițând formarea gheții. Aceste particule absorb și blochează radiația solară, acționând ca o pătură în jurul Pământului și contribuind la încălzirea globală.

Industria aviatică contribuie cu aproximativ 2,5% la emisiile globale de CO₂, însă acest procent crește la 3,5% când sunt luate în considerare substanțele poluante non-CO₂. Deși alte sectoare, precum transportul rutier, contribuie mai mult la încălzirea globală, cercetarea în domeniul aviației este deosebit de urgentă, deoarece nu există tehnologii la scară largă pentru a decarboniza călătoriile pe distanțe lungi cu avionul. Se estimează că cererea va crește semnificativ în decadelor viitoare, odată cu îmbogățirea țărilor mai sărace.

Urmele de condensare reprezintă cea mai mare parte a încălzirii non-carbon provenite de la avioane, conform datelor din Our World in Data. Producătorii de aeronave, precum Airbus și Boeing, au căutat, de asemenea, modalități de reducere a urmelor de condensare, inclusiv evitarea zonelor care le provoacă.

Google, deținut de compania-mamă Alphabet, a declarat că cercetătorii săi au colaborat cu American Airlines pentru a identifica rute care nu ar genera urme de condensare. Google a combinat un model de urme de condensare creat de Breakthrough Energy, o companie de tehnologie durabilă fondată de Bill Gates, co-fondatorul Microsoft, cu date precum imagini de satelit, date meteorologice și date privind traseele de zbor. Acest lucru a permis companiei să dezvolte hărți de prognoză a urmelor de condensare.

Oferirea serviciilor de evitare a urmelor de condensare pentru companiile aeriene ar putea dovedi a fi un serviciu profitabil pentru Google.

Experimentul a descoperit că zborurile au nevoie să ardă cu 2% mai mult combustibil pentru a evita urmele de condensare. Cu toate acestea, Google a declarat că creșterea totală a consumului de combustibil la toate zborurile unei companii aeriene ar putea fi limitată la 0,3%, deoarece majoritatea urmelor de condensare sunt generate de o mică proporție din zboruri.

Costul pentru evitarea urmelor de condensare ar putea fi între 5 dolari și 25 dolari pe tonă echivalentă de CO₂, au spus reprezentanții Google. Acest lucru ar putea face această metodă competitivă cu alte forme de reducere a efectelor încălzirii globale.

Grupul Interguvernamental privind Schimbările Climatice (IPCC) a afirmat anterior că zonele unde se formează urmele de condensare sunt în general înalte doar câteva sute de metri. Un raport al IPCC, publicat anul trecut, a afirmat că evitarea urmelor de condensare ar putea dura „până la un deceniu pentru a deveni matură”, dar experimentul Google sugerează că tehnologia ar putea fi pregătită mai devreme decât atât.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *