Photo 42471134 © Radiokafka | Dreamstime.com

Cum au devenit magazinele second-hand principala atracție a modei din Marea Britanie

Dacă schimburile de haine au fost, în mod tradițional, legate de puloverele și de pantaloni din denim demodat, astfel de trocuri au fost cu siguranță îmbunătățite săptămâna trecută. Trei tineri au deschis la Londra un magazin de haine second-hand în care cumpărătorii pot schimba hainele din garderoba proprie cu haine la mâna a doua, scrie The Guardian. Evenimentul de lansare a fost sold-out.

Magazinul Absolut Swap Shop a fost deschis la Londra, cu camere pline de haine demodate și „deadstock” (haine care nu au fost niciodată vândute), alese de către Venetia La Manna, influencer în domeniul sustenabilității, Nyome Nicholas-Williams, militantă pentru pozitivitate corporală, și Harry Lambert, stilistul celebrităților care lucrează cu Harry Styles, Emma Corrin și Dominic Calvert-Lewin. Împreună, aceștia au aproape un milion de urmăritori pe Instagram. Evenimentul sold-out a oferit cumpărătorilor șansa de a schimba orice din garderoba lor cu haine la mâna a doua.

Lambert spune că evenimentul l-a atras pentru că și-a schimbat recent modul în care gândește despre modă. „Când eram mai tânăr, cumpăram lucruri, le purtam de câteva ori și le aruncam”, spune el. Acum spune că încearcă să se orienteze către o cale mai sustenabilă și speră că Swap Shop îi va încuraja și pe alții să facă același lucru.

Un spațiu comercial din centrul comercial Brent Cross, care a găzduit cândva un magazin Topshop, tocmai s-a deschis ca Charity.Super.Mkt, un magazin de haine la mâna a doua, condus de fostul designer Red or Dead Wayne Hemingway și de Maria Chenoweth, director executiv al Traid. În ultimul an, multe companii din segmentul de mijloc, cum ar fi Cos, Joules și Toast, au început să revândă online articole de ocazie alături de colecția lor pentru noul sezon sau să organizeze propriile schimburi de haine.

De asemenea, Insula Iubirii, un reality show sponsorizat cândva de marca de fast fashion Pretty Little Thing, a fost sponsorizat acum de eBay pentru a doua serie consecutivă, iar Depop (care permite oamenilor să cumpere și să vândă online haine vintage) a avut vedete, inclusiv Olivia Rodrigo, care și-au vândut hainele pe aplicație. Îmbrăcămintea pentru copii este în prezent sectorul cu cea mai rapidă creștere a second-hand-ului.

Toate acestea sunt exemple ale modului în care moda de ocazie s-a mutat de la marginea societății pentru a deveni mainstream. Se găsește atât în centrele comerciale de pe străzile mari din capitala Marii Britanii, cât și în buticurile vintage, cumpărată și vândută de părinți, influenceri și celebrități deopotrivă.

Aceste mișcări se potrivesc cu comportamentul consumatorilor. Potrivit GlobalData, piața de revânzare a hainelor din Marea Britanie a crescut cu 149% între 2016 și 2022. Se preconizează că va crește cu 67,5% între 2022 și 2026. Există, de asemenea, semne că popularitatea fast fashion este în scădere. Controversata marcă de haine ieftine Shein a fost cea mai căutată pe Google în 2022, dar un raport recent a dezvăluit că vânzările au scăzut în SUA timp de cinci luni consecutiv, începând cu luna iunie a anului trecut. Între timp, magazinele de caritate au înregistrat o creștere de 11% a vânzărilor în cele trei luni până la sfârșitul lunii septembrie, iar vânzările Oxfam au crescut cu 40% în perioada premergătoare Crăciunului.

Explozia hainelor de ocazie a fost determinată în mare parte de generația Z. Un proiect de cercetare realizat de Boston Consulting Group și de site-ul de revânzare Vestiaire în 2022 a arătat că acest grup demografic de consumatori era cel mai predispus să cumpere (31%) și să vândă (44%) articole la mâna a doua, fiind urmat îndeaproape de mileniali. Depop raportează că 90% dintre utilizatorii activi au sub 26 de ani, iar hashtag-ul „vintage” are 28,7 miliarde de vizualizări pe aplicația preferată a generației Z, TikTok.

Alex Goat, directorul executiv al companiei de consultanță în domeniul culturii tinerilor Livity, spune că motivația din spatele acestei schimbări este parțial generată de către grija pentru mediu. „A purta haine second-hand este o declarație demonstrabilă a intenției tale și o respingere a uneia dintre cele mai poluante industrii de pe planetă”, spune ea. „Mulți tineri caută o modalitate de a ieși în evidență și de a-și exprima personalitatea. Moda a fost întotdeauna o modalitate de a face acest lucru.”

Anne-Marie Curtis a fost redactor-șef la Elle până în 2019 și a lansat Calendar, o revistă de modă sustenabilă în 2021. Ea spune că experiențele sale recente de a cumpăra preloved au fost inspirate de fiica ei de douăzeci și ceva de ani – și că nu este singura. „Cred că mulți dintre noi au învățat, de fapt, de la această generație, fie că este vorba de copilul tău sau de cineva dintr-un birou”, spune ea.

Creșterea uriașă a pieței de îmbrăcăminte pentru copii arată un alt mod în care generațiile mai în vârstă se implică în industria second-hand. Este categoria de revânzare cu cea mai rapidă creștere, care se preconizează că va crește cu 493% în următorul deceniu, potrivit Raportului de reutilizare 2021 al companiei de comerț electronic Mercari și GlobalData. EBay a raportat o creștere de 76% a vânzărilor de haine second hand pentru copii în 2020.

Dacă cumpărarea de produse preloved este o parte a acestei povești, vânzarea este reversul ei. Consumatorii vând acum ceea ce nu mai doresc să poarte – câștigând bani și participând în acest proces la economia circulară. Goat spune că acest lucru face parte din atracția pentru generația Z: „piața second-hand este o modalitate legitimă pentru tineri de a face bani în condițiile lor”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Captcha *