Deși a stârnit furia producătorilor auto și a ecologiștilor, decizia Marii Britanii de a amâna interzicerea vânzării de noi mașini pe bază de combustibili fosili ar putea avea o influență redusă asupra ritmului de trecere la vehiculele electrice, scrie Euronews Green.
Constructorii de automobile s-au temut că vestea ar putea avea un impact negativ asupra lanțurilor de aprovizionare și ar putea cauza incertitudine în ceea ce privește investițiile.
Premierul britanic Rishi Sunak, care se așteaptă să se confrunte cu alegeri dificile în 2024, a declarat că amânarea cu cinci ani, până în 2035, nu a fost una politică și a fost vorba de „a face ceea ce este bine pentru țară”.
În urma unei dezbateri polarizate cu privire la taxele de emisii pentru vehiculele mai vechi și mai poluante, el a declarat că încearcă să îi ajute pe cei afectați de criza costului vieții și care nu își pot permite vehicule electrice scumpe.
Cu toate acestea, analiștii din industrie au declarat că Sunak a subminat mai presus de toate certitudinea investițiilor, în condițiile în care companiile britanice se luptă să atragă investitori pe o piață relativ mică, desprinsă de Uniunea Europeană în urma Brexitului.
Care este noua politică a Regatului Unit în ceea ce privește vehiculele electrice?
Anunțată în 2020, interdicția din 2030 a fost prezentată de premierul de atunci, Boris Johnson, cu care Sunak a intrat în conflict, ca o modalitate de a stabili poziția de lider mondial britanic în domeniul VE. Obiectivul britanic a fost devansat de interdicția din 2035 în Uniunea Europeană, unde se vând cele mai multe mașini fabricate în Marea Britanie.
„Ar fi trebuit să fim la 2035 încă din prima zi, dar s-a mutat pentru că a devenit parte a unei dezbateri politice”, a declarat Philip Nothard, director de strategie și insight în Marea Britanie la compania de servicii pentru dealeri auto Cox Automotive. „Momentul ales transmite mesajul că lucrurile se pot schimba din nou, ceea ce face dificilă gestionarea strategiilor de investiții ale companiilor”.
Deja termenul de 2030 avea o anumită flexibilitate. În propunerea inițială a guvernului, în cadrul unui mandat privind vehiculele cu emisii zero (ZEV) referitor la numărul de vehicule electrice pe care producătorii de automobile trebuie să le vândă, 80% din mașinile noi vândute în Regatul Unit ar fi fost complet electrice până în 2030 – cu hibrizi cu emisii reduse de gaze permise până în 2035.
Conform noului mandat pe care guvernul l-ar putea face public încă de săptămâna aceasta, obiectivul de 80% de vehicule electrice pentru 2030 ar trebui să rămână – iar celelalte 20% ar trebui să fie un amestec de modele pe bază de combustibili fosili și hibrizi până în 2035.
Va afecta interzicerea amânată a mașinilor pe bază de combustibili fosili în Marea Britanie industria vehiculelor electrice?
În timp ce unii constructori auto s-au plâns, Jaguar Land Rover a declarat că „așteaptă cu nerăbdare certitudinea pe care o va aduce mandatul ZEV”.
În 2022, aproximativ 1,6 milioane de mașini noi au fost vândute în Marea Britanie, doar 2% din vânzările globale, ceea ce înseamnă că țara are un impact redus asupra cifrelor globale.
Constructorii de automobile la nivel mondial au pariat deja foarte mult pe electricitate – în parte pentru că este prea scump să produci mașini cu motoare cu combustie și, în același timp, să investești masiv în vehiculele electrice.
Întârzierea Marii Britanii „nu va face o mare diferență”, a declarat Andy Leyland, director general al Supply Chain Insights. „Automobilele moștenite trebuie să treacă la electricitate completă pentru a putea concura la costuri cu Tesla și producătorii chinezi”.
Săptămâna trecută, Volvo Cars a anunțat că va înceta să mai producă modele diesel la începutul anului 2024, ca parte a planurilor de a deveni complet electrice până în 2030. Atât Stellantis, cât și Ford s-au angajat să devină 100% electrice în Europa până în 2030.
Rezultatul va fi o selecție redusă de modele pe bază de combustibili fosili.
Adrian Keen, CEO la compania britanică InstaVolt, care operează 1.250 de încărcătoare publice rapide pentru vehicule electrice, operează 1.250 de încărcătoare și, pe măsură ce prețurile vehiculelor electrice scad, se așteaptă ca consumatorii să continue să le cumpere. Astfel, planurile InstaVolt pentru 10.000 de încărcătoare până în 2030 rămân neschimbate.
„Pentru noi, este o afacere ca de obicei”, a declarat Keen.
Lipsa unui plan pe termen lung al Marii Britanii ar putea afecta economia
Dar Andy Palmer, fostul director executiv al Aston Martin, a interpretat întârzierea ca fiind cel mai recent semn că guvernul britanic nu are un plan pe termen lung.
Palmer este președintele companiei slovace Inobat, care a luat în considerare construirea unei fabrici de baterii pentru vehicule electrice în Marea Britanie, dar care „își concentrează atenția asupra Spaniei în acest moment”, datorită strategiei industriale pe termen lung și a atenției investitorilor.
„În Marea Britanie, nu există o strategie industrială, nu există nicio intenție de strategie industrială și nicio dorință pentru o strategie industrială”, a spus Palmer.
Între timp, Marea Britanie se confruntă cu o problemă iminentă a „regulilor de origine” cu acordul său comercial Brexit, care ar putea însemna tarife de 10% impuse pentru vehiculele electrice între Marea Britanie și UE în 2024, un acord pe care UE nu se arată prea interesată să îl schimbe.
„Întârzierea din Marea Britanie [de interzicere a combustibililor fosili] nu este un semn bun în ceea ce privește stabilitatea, dar s-au realiniat cu reglementările UE”, a declarat Denis Schemoul, director de previziuni privind vehiculele europene la S&P Global Mobility. „Dar implicațiile regulilor de origine sunt mult mai imediate.”